En tidig Plaid-prototyp på Nürburgring för ett par år sedan. Foto: CarPix

Tesla Model S Plaid snabbast runt Nürburgring

Så har det då hänt, det som många har gått och väntat på – Tesla har slagit till med en ny rekordtid runt Nürburgrings nordslinga. Rekordet gäller elbilar – elbilar med fler än två dörrar.

Det började som en följetong hösten 2019 när Tesla körde med märkliga Model S-prototyper på Nürburgring. Då snackades det om en ny modellversion med tre elmotorer och att rekordet för elbilar med plats för fler än två personer var slaktat. 7 minuter och 20 sekunder hade nyfikna, stoppursutrustade personer utanför banan klockat bilen till. Det skulle innebära hela 22 sekunders förbättring av Porsches rekord från sommaren 2019.

Åren har rullat på och prestandaversionen Model S Plaid har presenterats (så även Plaid+, men den skrinlades efter att orderböckerna hade öppnats), men om Nürburgring-rekordförsöket har det varit tyst – fram till det att vi i somras kunde visa er bilder på att Tesla är tillbaka på den tyska banan.

Nu har Elon Musk twittrat om att Tesla Model S Plaid har slagit nytt rekord på Nürburgring för produktionselbilar. Till tweeten hör en bild där det står 7 minuter, 30 sekunder och 909 tusendelas samt 166,320 km/h i snittfart, men också 7 minuter, 35 sekunder och 579 tusendelar samt 164,615 km/h i snittfart. Första siffran gäller den korta bansträckningen på 20,6 kilometer medan den andra avser den 20,8 kilometer långa slingan, det vill säga den sträcka som i dag räknas som mest officiell.

Tiden (7,35) är en bra bit ifrån de 7 minuter och 20 sekunder som det snackades om för två år sedan, men är oavsett en ny rekordtid då den är cirka sju sekunder lägre än den Porsche Taycan Turbo klockades för över korta bansträckningen i augusti 2019.

Elon Musk förtydligar att rekordbilen som användes var helt original utan några modifieringar, plockad direkt från fabriken. Han skriver också att de framöver ska köra med en modifierad Model S Plaid med bland annat optimerat luftflöde och bandäck. Räkna med att en ny, snabbare tid dyker upp på Elon Musks Twitter-konto inom en snar framtid.

I filmen nedan får vi hänga med på Tesla Model S Plaids rekordvarv. Bakom ratten? Svenska racerföraren Andreas Simonsen.

Tesla Model S Plaid är inte snabbaste elbilen någonsin på Nürburgring. För fyra år sedan slog kinesiska Nio EP9 till med tiden 6 minuter, 45 sekunder och 90 hundradelar, det vill säga 50 sekunder snabbare än Teslan. Dock ska det tilläggas att Nio EP9 inte är en serieproduktionsbil (än?) samtidigt som den är byggd som en supersportbil med plats för två, inte som en familjebil för fem, som Tesla Model S Plaid kan anses vara trots sina prestanda.

Ännu snabbare än Nio EP9 är Volkswagen ID.R som klockades för galna 6 minuter, 5 sekunder och 336 tusendelar. Inte heller denna siffra är jämförbar med Teslas då ID.R är en banbil, dessutom med plats för endast en person – föraren.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!