Tesla Model X vägrar slå runt

Teslas suv Model X är tydligen en riktig fena på att behålla båda fötterna på jorden, eller åtminstone alla fyra hjulen.

Ett aber hos suvar är att de bär på den farliga förmågan att slå runt vid exempelvis en påkörning från sidan. Anledningen är så klart den höga tyngdpunkten. Därför har suv-tillverkare jobbat febrilt på olika typer av rundslagningsskydd, inte minst Volvo.Model X, Teslas bidrag i suv-klassen, har också visat sig vara föredömlig när det gäller att motverka rundslagning. Vid amerikanska NHTSA:s krocktest fick modellen inte bara högsta betyg i samtliga typer av krocktest, den fick även full pott i rundslagningsskyddet, ett snäpp bättre än Volvo XC90 som under många år (alltså även första generationen) lyfts fram som något av en mästare i grenen.NHTSA har aldrig släppt en film som visar hur Model X agerar vid en påkörning från sidan som leder till en inledande rundslagning, det har däremot Tesla själva gjort. Filmen är hämtad från Teslas interna tester.Model X har en fördel som andra suvar saknar. Den har låg tyngdpunkt tack vare det tunga batteripack som är monterat i golvkonstruktionen.Du kanske tycker att det är konstigt ut att bilen åker ut över en sandfålla och inte över asfalt. Det är egentligen inte så konstigt då studier av verkliga olyckor har visat att vid påkörning från sidan kanar bilen sidledes till dess att den når ytan utanför vägen, exempelvis gräs, jord eller sand. Då borrar ena sidans hjulpar ner sig i det mjukare underlaget och risken för rundslagning är överhängande.Det ska tilläggas att vi inte känner till i vilken hastighet Tesla skickar ut Model X i sandfållan i filmen nedan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr