Foto: Tesla

Tesla vill bygga en billigare Model 3 i Tyskland

Elon Musk vill bygga billigare elbilar och redan nästa år kan Teslas nya fabrik i Tyskland komma att bygga en billigare version av Model 3. Det är främst en ny tillverkningsprocess som ska få ner priset och göra kombicoupéversionen av Model 3 till en konkurrent till Volkswagens nya ID.3.

Det var under ett samtal med investerare som Teslas vd Elon Musk pratade om vikten att pressa priserna ytterligare på elbilar. Enligt Musk är det nödvändigt att bygga billigare elbilar för att omställningen från bensin och diesel till el ska gå snabbare.

Elon Musk sa inte rakt ut att Tesla planerar för en billigare kompaktbil och en ny version av Model 3 men ansåg det "rimligt att anta" att så är fallet. En billigare Model 3 kan relativt enkelt byggas på samma plattform som används för Model 3 och Model Y och den bilen skulle i så fall vara byggd specifikt för Europa.

I år har Tesla sett lanseringarna av Volkswagen ID.3 och Peugeot e-208, inklusive koncernsyskon, och pressen är stor att också Tesla kommer ner i pris för sina billigaste modeller.

Just nu ska Elon Musk få igång produktionen av lastbilen Semi, sportbilen Roadster och pickupen Cybertruck. Men när fabriken utanför Berlin färdigställs för produktionsstart nästa år kan den få de verktyg som behövs för att bygga en ny kaross.

Tesla Model Y är i grunden en Model 3. Foto: Tesla

TEST: Tesla Model 3 mot Audi e-tron och Mercedes EQC

Enligt Elon Musk använder Tesla redan i dag en ny teknik i sin fabrik i Fremont där antalet olika delar som ska svetsas samman minskats från 70 till två. Därmed blir det både billigare och det går snabbare att bygga en bil. Den nya produktionsmetoden används för Model Y och det är troligt att den nya fabriken i Tyskland får samma teknik.

Elon Musk sökte patent på sin nya produktionsmetod förra året och aluminiumproduktionen anses vara den enda i sitt slag i världen. Maskinen förenklar processen att sätta samma alla de olika aluminiumprofiler som utgör bilens kropp. Traditionellt görs det här med robotar som ägnar tid åt att svetsa och limma samman olika profiler.

Den nya metoden ska också förbättra vridstyvheten och metoden gör det också enklare att förändra designen och bygga flera olika varianter på en kaross.

PROVKÖRNING: Så upplevs Volkswagen ID.3

Precis som Volkswagen ID.3 väntas Tesla också minska på batteristorleken för sina billigaste bilar och kanske sänks också effektuttaget en aning. Batteriet står för upp till tre fjärdedelar av kostnaden för att bygga en elbil så där behöver Musk också få till en förändring.

PROVKÖRNING: Så upplevs Peugeot e-208

En ny bilmodell betyder också troligen ett nytt namn och Elon Musk har sagt att han gärna kompletterar dagens S-3-X-Y med något annat. Men den nya modellen kan också få heta något med Model 3. Model 2 är det alternativ som sägs ligga bäst till och varför inte, det kan fungera också med 2-S-3-X-Y, alltså "too sexy".

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!