Foto: Toyota

Toyota bZ4X Concept visar märkets elektriska framtid

Toyotas nya elbilskoncept debuterar i dag på bilsalongen i Shanghai. En mellanklass-suv som blir den första i en serie batteribilar.

Toyota tar bokstaveringsfantasin till nya höjder genom att döpa det nya elbils-konceptet Toyota bZ4X. ”bZ” står för ”Beyond Zero” och med det vill Toyota skicka budskapet att man inte nöjer sig med en nollutsläppsbil. Enligt egen utsago tänker man ett steg längre och vill med de nya modellerna ”gagna miljön, individen och samhället som helhet”.
Det är nästan så att man blir religiös. 

Vad 4X står för framgår inte av pressreleasen men förmodligen har det att göra med att den är fyrhjulsdriven. Fyrhjulsdriften är framtagen i samarbete med Toyotas partner i projektet, Subaru.
En annan nyhet är att biltaket är gjort av solpaneler. När bilen står parkerad laddas batterierna upp, under förutsättning att solen skiner.
Invändigt förvånas vi mest över flygplansratten.

Modellen kallas koncept men under skalet är bilen nästan produktionsklar. Försäljningsstart anges av Toyota till sommaren 2022. Karossen – med många veck och vinklar – påminner inte så lite om Toyota RAV4. Tillverkningen är planerad till både Kina och Japan.
Plattformen är Toyotas nya bas för elbilar, e-TNGA-plattformen.
Pressmaterialet avslöjar vidare överraskande saker som till exempel att Toyota ”planerar att lansera elbilar som kommer att gillas av alla kunder”. Man förstår att cheferna har suttit på många sammanträden för att komma fram till den slutsatsen. 

Tydliga drag från Toyota RAV4. Foto: Toyota

Fram till 2025 kommer sammantaget sju elbilar i bZ-familjen introduceras. Med på tåget är inte bara Subaru. Även Suzuki, Daihatsu och kinesiska BYD (förkortning för Build Your Dreams) står upptagna som samarbetspartners. Med Suzuki ska man ta fram en kompakt suv.
Toyota vill framstå som att man har lagt i en högre växel, och elbilsplanerna kommer att förutom de nämnda bZ-bilarna även omfatta ytterligare åtta batteridrivna elbilar fram till 2025. Tills dess planerar Toyota också att lansera ett solid-state-batteri i serieproduktion, en batteriutveckling man driver i samarbete med Panasonic. Med det know-how och de resurser Toyota besitter kan arbetet gå snabbt.  

Men bilgänget Toyota har lierat sig med framstår som nästintill bakåtsträvande. Tidigare i år sade Subarus vd Tomomi Nakamura att han trodde att elbilsmarknaden behövde mer tid på sig.
”40 procenttal vår tillverkning kommer att vara elbilar eller hybrider till 2030”, sade Nakamura på en presskonferens i Tokyo i januari i år. Jämfört med många andra tillverkare siktar Subaru lågt. 

1 av 3: Avskalad ratt, precis som hos uppdaterade Tesla Model S. Foto: Toyota / Toyota
2 av 3 Foto: Toyota
3 av 3 Foto: Toyota

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!