Foto: Peugeot

Uppdaterade Peugeot 3008 nu i Sverige från 274 900 kronor

De svenska Peugeot-handlarna har nu fått in nyligen uppdaterade 3008. Fem olika motoralternativ erbjuds, två av dem elektrifierade.

För tre månader sedan presenterade Peugeot sin storsäljare 3008 i uppdaterat utförande. Förändringarna syns framför allt i fronten med nya strålkastare, nya DRL-ljus som löper från nämnda strålkastare och ned till och in i spoilerpartiet, samt ny grill som smälter in i övriga designen. I övrigt handlar det om bland annat ny ljusdesign på bakljusen, större infotainmentskärm, uppdaterad i-Cockpit och Night Vision, en teknik som hjälper till med mörkerseendet. Sistnämnda är dock ett tillval för 16 900 kronor och är bara möjligt till GT-nivån.

Nu har uppdaterade versionen anlänt på svensk mark. Fem motoralternativ är det som gäller. Bensinmotor med antingen 130 eller 180 hästkrafter där förstnämnda kan kombineras med manuell eller automatisk växellåda och sistnämnda med endast automatlåda, dieselmotor på 130 hästkrafter och med automatlåda, samt två laddhybridversioner kända sedan tidigare. Den ena levererar 225 hästkrafter till framhjulen medan den andra ger 300 hästkrafter till samtliga hjul. Räckvidden på el, enligt WLTP-körcykeln, är mellan 5,6 och 5,9 mil beroende på modellversion.

TEST: Peugeot 3008 Hybrid4 mot 11 andra laddhybrider 

1 av 4 Foto: Peugeot
2 av 4 Foto: Peugeot
3 av 4 Foto: Peugeot
4 av 4 Foto: Peugeot

Instegspriset för bensinaren (PureTech 130) ligger på 274 900 kronor, 20 000 kronor upp jämfört med motsvarande modellversion innan uppdateringen. För att få automatlåda måste ytterligare 20 000 kronor adderas. GT-versionen med 180 hästkrafter och automatlåda börjar på 369 900 kronor.
Ingångspriset för dieselalternativet (BlueHDi) är 329 900 kronor.
Laddhybriderna kostar från 404 900 kronor (framhjulsdrivna Hybrid) respektive 454 900 kronor (fyrhjulsdrivna Hybrid4).

PROVKÖRNING: Peugeot 3008 Hybrid4 

1 av 3 Foto: Peugeot
2 av 3 Foto: Peugeot
3 av 3 Foto: Peugeot

Bland tillvalen hittas adaptiv farthållare med filhållningsassistent för 6 500 kronor (standard i GT-utförande), elbaklucka för 6 900 kronor, metalliclack för 7 500 kronor, metalliclack med pärlemoeffekt för 9 500 kronor och Black Pack (svarta detaljer, endast för GT) för 9 500 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!