Foto: Mattias Rabe / Teknikens Värld

Så långt kommer 40 laddhybrider på riktigt

Vid köp av laddhybrid är en av de viktigaste egenskaperna bilens räckvidd på el. På senare år har just räckvidden ökat kraftigt hos laddhybriderna, men hur väl stämmer WLTP-uppmätta siffror överens med verkligheten? Det ska du nu få svar på.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sedan vi senast presenterade en samlad bild över olika laddhybriders verkliga räckvidd har det lanserats många nya laddhybrider på svenska marknaden. Därför tar vi återigen och tittar på hur väl laddhybridernas uppmätta WLTP-räckviddsvärden står i verkligheten, det vill säga den verklighet som du och jag lever i – svenska vägar och svenskt klimat.

Teknikens Värld har sedan flera år tillbaka en unik testslinga för laddhybrider som samtliga aktuella modeller får avverka. Den utgår från vårt redaktionsgarage, där bilarna har laddats fulla under natten i rumstemperatur, och tar laddhybriderna genom en mix av stadstrafik och landsvägskörning på framför allt 70- och 80-vägar. Förutsättningarna är alltid desamma för alla bilar, exempelvis ingen stolsvärme påslagen och 20 grader på klimatanläggningen. Enda parametern som inte är densamma från gång till gång är vädret. Vilket väglag och vilken lufttemperatur som var aktuella vid testkörningen finner du för varje bil i tabellen nedan.

Den bil som i specifikationerna stoltserar med längst räckvidd på el är Mercedes GLE 350 de 4Matic med sina 8,2 mil. En lång distans för att vara en laddhybrid, och det är lätt att vifta bort siffran som överdriven. Men faktiskt visar Mercedes-suven att den klarar distansen – med råge. På testslingan kommer vi 9,0 mil vilket är ungefär tio procent längre sträcka än officiella WLTP-siffran.

I vårt test av fem laddhybridsuvar tidigare i år är det bilen längst till vänster, Mercedes GLE 350 de 4Matic, som sticker ut – ordentligt. Nio mils räckvidd enligt vårt test. Ford Explorer Plug-in Hybrid kommer bara 3,3 mil. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Det finns faktiskt en handfull andra laddhybrider som är ännu bättre än Mercedes GLE 350 de 4Matic på att överträffa deklarerad räckvidd, bland annat lillebror GLC men också modeller från Kia, Ford och Audi. I vissa fall i reda kilometer, i andra fall procentuellt sett.

Sedan finns det förstås laddhybrider som inte når upp till WLTP-räckvidden som anges i specifikationerna för fordonet. Ett exempel är Peugeot 3008 Hybrid4 som bara kommer 66 procent av sträckan.

I vårt stora laddhybridtest våren 2020 var Peugeot 508 SW Plug-In Hybrid en av vinnarna, men räckvidden var inte en paradgren. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Nedan har du hela listan med de 40 senaste av Teknikens Värld testade laddhybriderna och respektive modells räckvidd enligt WLTP samt enligt vårt test.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!