När vi kliver in i den anonyma lagerlokalen hemma hos Volkswagen i Wolfsburg är ID.4 fortfarande en hemlig bil. Den riktiga presentationen ska ske en vecka senare (vilket var i går då ID.4 hade premiär) men fotograf-Patrik och undertecknad är här redan nu för att få ett första intryck av ID.4.
Vad är det som står här i Wolfsburg? Kort sagt den elbil många har gått och väntat på. En elbil som förväntats vara mer praktisk och användbar som familjebil än det mindre syskonet ID.3.
MISSA INTE: Vi kör Volkswagen ID.4
Medan ”trean” är fylld av kompromisser för att göra den så billig och energieffektiv som möjligt är ID.4, fyran, mer ”vanlig bil”. Bortsett från den ovanligt korta motorhuven ser ID.4 ut som en genomsnittlig mellanstor crossover med högre markfrigång och större bagageutrymme än ID.3.
ID.4 är totalt 32 centimeter längre. Axelavstånd och spårvidd är dock oförändrade, ID.4 byggs också på den så kallade MEB-arkitekturen som vi nu ser rulla ut i bilvärlden. Utöver ID.3 och ID.4 finns Skoda Enyaq och snart även Cupra el-Born.
LÄS OCKSÅ: Så är Volkswagen ID.3 att köra
Medan ID.3 i flera detaljer avslöjar sig som en bil byggd efter en stram budget ger ID.4 ett mer påkostat intryck. Det börjar redan när man ska öppna förardörren. Treans grovhuggna, traditionella handtag är utbytta mot en mer påkostad variant som inte buktar ut från dörrsidorna. Man trycker på en knapp på baksidan av handtagen och dörren öppnas. Även på dörrens insida är det mer påkostat, ID.4 slipper några av de material som i ID.3 ger en billig känsla.
I övrigt känns det mesta igen. Körställningen är bra och framför ratten finns det lilla, digitala mätarklustret med växelväljaren monterad på höger sida. Till höger om den finns pekskärmen som man använder för att styra alla funktioner. I ID.4 kan man betala extra för att få en större 12-tumsskärm som inte finns i ID.3. Standard är dock tiotumsskärm. Head up-display med AR, det vill säga augmented reality, är inte standard.
Just den bil som vi får provsitta är en så kallad 1st Edition. Det betyder full utrustning och en trevligare interiör än vad som kommer att finnas i de billigare versionerna. Riktigt lika påkostad som kusinen Skoda Enyaq upplevs ID.4 dock inte. Skoda tycks ha lagt mer krut på interiör design och fått till en modernare och lyxigare känsla.
LÄS MER: Så är el-suven Skoda Enyaq att köra
Vi flyttar över till baksätet och märker att det är rymligare. Benutrymmet är bättre än i ID.3 och fullt jämförbart med Passat. Mellan framstolarna finns dubbla USB-C-uttag och framstolarnas baksidor har små smarta telefonfickor utöver de vanliga facken nertill. Golvet är plant och saknar förstås kardantunnel. Under mattan finns det stora batteripaketet som är lika stort som i ID.3.
I bagageutrymmet, som är betydligt större än i ID.3 (543 mot 385 liter), finns en knapp som fäller ut dragkroken. Ja, till skillnad från ID.3 kan ID.4 beställas med en riktig dragkrok som tillåter en maximal släpvikt på 1 200 kg. Den har också takrails så att man kan lägga en takbox på taket, även det en detalj som kompromissats bort på ID.3 för att göra bilen så snål på el som möjligt.
Finns det något extra förvaringsutrymme under ”motorhuven”? Nej, vi öppnar huven och ser att det där under ser ut ungefär som i en bensin- eller dieselmotorbil. Trots att batterierna ligger i golvet och elmotorn sitter mellan bakhjulen är utrymmet framför passagerarutrymmet fyllt av elektronik.
– Visst hade vi kunnat skapa ett extra förvaringsutrymme här fram, men då skulle fronten behöva förlängas med cirka tio centimeter. Vi fattade tidigt beslutet att bilens front skulle vara så kort som möjligt och då finns det inte plats för bagage här fram, säger Steffen Jahns, projektledare för ID.4.
Hur viktig kommer ID.4 att bli för Volkswagens stora elbilssatsning, den som omfattar investeringar på 33 miljarder euro och ska leda till att 1,5 miljoner eldrivna Volkswagen-bilar byggs varje år från och med 2025?
– ID.4 är en nyckelprodukt. Vi förväntar oss att den säljs i större antal än ID.3 i Sverige, men även här i Tyskland, säger Anna Katarina Müller som arbetar med marknadsföringen av ID.4.
Medan det tog lång tid från det att ID.3 visades upp till att den finns till försäljning i Sverige kommer det att gå fort för ID.4. Försäljningen är redan igång och de första bilarna kommer till Sverige innan det här året är slut. Tillverkningen i Zwickau-fabriken där även ID.3 byggs är redan igång.
Först byggs 1st Edition-bilarna som har det stora 82 kWh-batteriet och bakhjulsdrift. Det ger en maximal räckvidd på 52 mil. ID.3 med samma drivlina kommer ytterligare fem mil på en laddning. Precis som alla de andra nya elbilarna från Volkswagen kan ID.4 laddas med upp till 125 kW.
De första bilarna i den så kallade 1st-serien finns i två varianter, ID.4 1st och ID.4 1st Max, båda med 204 hk och 82 kWh. Max-tillägget innebär högre utrustningsnivå och gör att priset ökar från 514 900 kronor till 614 900 kronor.
MISSA INTE: Vi kör Volkswagen ID.4
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.