Foto: gllin@bt.bonnier.se

Vinnaren av Teknikens Världs Stora Bilpris 2017 är...

Testlaget samlas för att vaska fram vinnarvagnen till Teknikens Världs Stora Bilpris 2017 och mixen är lika spretig som vanligt. Värstingen Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, premiumfraktaren Volvo V90 och helt elektriska Hyundai Ioniq Electric visar på bredden – men bara en kan ta hem segern.

Vi i Teknikens Världs testlag brukar säga att vi har världens bästa jobb när vi får möjligheten att ta pulsen på alla bilnyheter världen över – och då allra särskilt när vi testar på hemmaplan, på samma asfalt och vägnät som du som läsare kör på dagligen. Det är alltid vårt mål när en ny bil testas att ta reda på hur bra den är för oss som kör i Sverige. Därför ställs allt på sin spets när vi plockar ut tio av årets mest intressanta bilnyheter för genomgång. Spänningen inför årets slutna framröstning av årets viktigaste bilnyhet är alltid lika stor. Vårt meriterade testlag kör alla bilnyheter över hela världen och på hemmaplan i Sverige i ett enda syfte – att ge dig som läsare den mest objektiva och rättvisa bedömningen.

När de tio finalisterna till Teknikens Världs Stora Bilpris 2017 plockats fram återstår det viktigaste, att låta samtliga testlagsmedlemmar köra de nominerade bilarna på svensk mark. Inte alltid den lättaste uppgift att lösa med tanke på att de aktuella bilarna i vissa fall knappt kommit ut på den svenska marknaden. På vårt testflygfält Björkvik i Sörmland drabbar alltså tio heta nyheter samman. Att ens bli nominerad till Teknikens Världs Stora Bilpris är en seger i sig, men alla bilar har förstås samma mål – att ta hem förstapriset!

10. Renault Grand Scenic

Foto: @ Patrik Lindgren

Vem önskar inte mer plats för pick och pack? Familjekonstellationer som sträcker sig utanför kärnfamiljens kräver extra sittplatser och utrymme för last. Renault var tidigt med i MPV-segmentet med första generationen Espace (lansering 1984) och följde upp familjesuccén med Scénic som debuterade redan 1996. Den senaste, den fjärde i ordningen, generationen innehåller Renaults senaste stilelement och teknik. Arkitekturen är delad med Nissan, heter Common Module Family CMF-CD och har släktskap med den större Espace.

Att använda Grand Scenic (apostrofen på é är borttaget) är ett nöje för barnföräldrar. Den tekniska packningen är smart med bra plats även längst bak på tredje passagerarraden. Drivlinorna är av den ekonomiska arten med effektiva TCe- och dCi-motorer. Det franska ursprunget sätter sin prägel på vagnen, det tar tid att vänja sig. Om man över huvud taget gör det.

Motivering

”Det är alltid intressant att se hur biltillverkarna löser problematiken med kompakt format och plats för många åkande. Renault Grand Scenic visar på styrkor gentemot flera konkurrenter”.

9. Audi Q2

Foto: gllin@bt.bonnier.se

Boomen inom den kompakta suvklassen är som allra störst, här växer marknadsandelarna och givetvis vill inte Audi vara utan. Nya Q2 utmanar Mini Countryman i första hand, men visar också att Audi inte står stelbenta inför nya uppgifter, Q2 erbjuder delvis ny Audilook och byggkoncept. Vi får se om kunderna gillar stilen.

Paketeringsmässigt påminner Q2 väldigt mycket om A3 Sportback, men den extra höjden ger något bättre terrängduglighet, mestadels använd i storstäder.

Körmässigt tillhör Q2 toppen i sin klass, bilen upplevs mycket mogen på långfärd, ändå kompakt och enkel att handskas med i hetsig citytrafik.

Motivering

”Audi Q2 visar på moderna styrkor när det gäller uppkoppling och trevligt köruppträdande. Ett trevligt val i kompaktsuvklassen”.

8. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Foto: @ Patrik Lindgren

Efter många års väntan kom så Alfa Romeo Giulia ut efter att varit trängd mot repen i ringhörnan. Vi gillar verkligen konceptet med snygg fyrdörrars kaross, bakhjulsdrift och glada köregenskaper – nästan som Alfa förr i tiden! Testlaget har fått stå ut med en hel del kritik från Alfistis efter sommarens sportduell mellan BMW M3 och Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio där tysken tog hem segern. Den hårda tonen fortsatte efter att Audi A4 TDI och BMW 320d vann i test över Guilia JTDM.

Särskilt i utförande Quadrifoglio med 2,9T V6 med 510 hästkrafter är Giulia en personlig bil mil bort från tyskeliten. Att Alfa Romeo skjuter in sig på körglädje är om inte annat den direkta styrningen bevis på, men den kan även uppfattas som hypernervös för normala förare.

Motivering

”Helt klart en av världens bästa Alfa Romeo-modeller genom tiderna. Design, teknik, vägegenskaper – allt är rätt för Alfistis. Man får hoppas att dessa entusiaster även vallfärdar till bilhallarna”.

7. Volkswagen Tiguan

Foto: @ Patrik Lindgren

Det är svårt att nämna Volkswagen 2016-17 utan att skandaler och skam kommer upp. Nya VW Tiguan försöker råda bot och bättring genom att erbjuda en bil som verkar vara som klippt och skuren för den svenska suvkunden. Gott om utrymme med trevliga, säkra köregenskaper och – än så länge – et t gott andrahandsrykte. Som upplagt för säljsuccé.

Trots alla superlativ har testlaget ändå svårt att ta till sig Tiguan. Liksom syskonen Golf och Passat utstrålar Tiguan just ingenting annat än perfektion och ett visst mått av tysk överlägsenhet. Bror Duktig-stämpeln sitter djupt.

Inför kommande Tiguan-varianter, som innebär både laddhybrid och förlängd sjusitsare, visar det ändå att Volkswagen har läst sin läxa och levererat en rekorderlig suv för folk. Nu är frågan om köparna står på rad?

Motivering

”En förnuftigt sammansatt suv i den populära mellanklassen, andra generationens VW Tiguan utmärker sig med genomgående högt snitt. Under 2017 kommer den även som sjusitsare”.

6. Kia Niro

Foto: gllin@bt.bonnier.se

Modellnamnet Niro har Kia använt länge på konceptbilar, när produktionsbilen kom blev det en folksuv i kompaktklassen med hybriddrift. Designen är anpassad till en större, växande, målgrupp. Kia har visat att man vill vara långt framme i suvsegmentet med Sorento, Sportage, Soul – och nu även Niro.

Tekniskt är Niro kusin till Hyundai Ioniq, inga dåliga släktgener. Hybriddrivlinan är ingen fartfantom, viktigare då att den redovisar låg förbrukning även vid vanlig vardagskörning. Sansat körd växer bilen med goda köregenskaper, bra balans och godkända utrymmen trots ringa yttermått.

Kia Niro Hybrid slog ledande hybridsuven Mitsubishi Outlander PHEV i vårt test – räkna med många Niro på svenska vägar framöver.

Motivering

”Som lillebror i Kias suvfamilj levererar Niro både tillräckliga utrymmen, låg förbrukning och god teknik, till godkända kostnader. En förmodad bästsäljare”.

5. Tesla Model X

Foto: gllin@bt.bonnier.se

När de första dagarna med flaxande bakdörrar – falkvingedörrar på Tesla-språk – och ideliga fullgasaccelerationer från noll lagt sig visar nya elsuven Model X på samma ideologi som Model S (vinnare av Teknikens Världs Stora Bilpris 2014). De stora batteri/energiresurserna visar sig hålla måttet, särskilt med ett ägg under gaspedalen.

Trots sin storlek upplevs Model X sportig att köra, chassit är nästan för stötigt i vardagen och designen är av det vräkiga slaget. Insteget bak är välkomnande, men vi höjer ett varningens finger för dörrlösning och detaljkvalitet, inte alls i paritet med den tunga prislappen.

Jämfört med vad konkurrenterna erbjuder i klassen står Tesla alltjämt ensamma med en fullstor eldriven suv, bara det värt att premiera som morot och piska för etablissemanget.

Motivering

”Tesla gör det igen. Man är först att etablera sig med en elbil i det stora suvsegmentet, Model X slår undan hjulen på konkurrenterna i nuläget”.

4. Mercedes E-klass Kombi

Foto: @ Patrik Lindgren

I hård kamp med Audi, BMW och Volvo gör nya Mercedes E-klass Kombi upp om titeln ”världens bästa kombi”. I grenar som landsvägskomfort, storlek, säkerhet och trygghet tillhör E-klass eliten. Enda nedsidan hos nya stor-Mercedesen är prislappen. Men inget nytt med det. Den är dessutom värd pengarna, om du har råd vill säga.

Drivlinorna – särskilt 220 d – utmärker sig med exemplariskt låga förbrukningssiffror. Som sjumilastövel är E-klass i nuläget ledande. Lägg därtill en inbyggd, solid, unik bilkänsla som andas gamla skolan vilket känns befriande och tryggt. Visst, E-klass kan lastas med all ny teknik men styrkorna med chassibalans, trygg styrning och finstämda stolar är briljerande. Och vi charmas av det uppfällbara bakvända barnsätet i bagagerumsgolvet som går att beställa till.

Motivering

”I knivskarp konkurrens med de allra bästa premiumstorklassarna placerar sig Mercedes E-klass alltid i topp. Som långfärdsvagn en av de allra bästa”.

3. Volvo V90

Foto: @ Patrik Lindgren

En ny storkombi från Volvo är lika med högsta nyhetsvärde i Sverige och nya V90 är inget undantag. Bilen går betydligt ”up-market” jämfört med tidigare skåpbilar och herrgårdsvagnar från Göteborg och huvudkonkurrenterna Audi A6 Avant och BMW 5-serie fick också se sig slagna i våra test. Säkerhetsnivån och komfortgraden är på topp, tillsammans med moderat prissättning jämfört med omvärlden är V90 ett fint val för svenska familjer.

Ett brett urval av drivlinor gör att nya Volvokombin passar många kunder, vårt val är fortfarande D4 som är både snål och snabb nog.

I väntan på en helt ny V60 (kommer 2018), som enligt planerna kommer att bli Volvos storsäljare i Sverige, står det utom alla tvivel att V90 blir landets rikslikare de närmaste åren.

Motivering

”Modern, säker och en verklig långfärdsvagn. V90 platsar perfekt som folkfraktare. Det räcker för en pallplats för Sveriges nya Volvo”.

Mikael Stjerna om Volvo V90

Generationsväxlingar i bilindustrin kan passera förbi ganska obemärkt. Man tvålar till grillen och byter material i instrumentpanelen. Är det verkligen något som får kunden att säga ”wow”? Men med Volvo V90 kör garanterat den gamla V70-bilisten hem från Volvo-handlaren med hakan i knäet. I mina ögon är det den invändiga kvalitetskänslan som förför. Det tekniska raffinemanget bidrar också förstås.

2. Toyota Mirai

Foto: gllin@bt.bonnier.se

Testlaget är törstiga som svampar när det gäller ny teknik och att Toyota vågar skicka ut vätgasdrivna Mirai värderar vi högt. Tyvärr är infrastrukturen eftersatt i Sverige eftersom det endast finns pumpstationer i Stockholm, Göteborg och Malmö men inga däremellan vilket innebär att Mirai än så länge är en bil för cityfolk.

Teoretisk körsträcka på 40 mil kommer man ändå långt på, och Mirai upplevs som en lyxig Prius när man kör den. Samma artificiella känsla i stort som smått, gillar man detta är Mirai en höjdare. Än så länge går det enbart att leasa bilen till en månadskostnad av 10 000 kronor, en av anledningarna till att Stora Bilpriset inte går till Mirai.

Vätgas är ett framtida bränsle för fordonsindustrin, flera stora tillverkare har bilar i pipeline, men inväntar mer utbyggd infrastruktur. Mirai tankas i princip som en vanlig gasbil på cirka tre, fyra minuter och bakom ratten är bilen som en elbil. 154 hästkrafter (113 kW) räcker till hyfsad fartprestanda (0-100 km/h på 9,6 sekunder). Vid vårt undanmanöverprov älgtestet klarar Mirai dock bara 66 km/h. Vi kräver 70 km/h för godkänt. Nästan fem meter lång är Mirai en stor bil och i storstadstrafik lite bökig att hantera med skymd sikt och sitt yttre omfång. På landsväg är färden tyst, men vi skulle trots allt önska oss lite mer närvarokänsla även om vi vet att Toyotateknikerna vill ha Mirai precis som den är.

Motivering

”Som en av världens allra första vätgasdriva produktionsbilar övertygar Mirai. Spännande teknik, godkänd räckvidd och framtidstro genomsyrar konceptet”.

Linus Pröjtz om Toyota Mirai

Bränslecell. Eldrift. Ett laddat möte kan man säga, för trots min skepsis rörande själva utförandet på den här produkten så tror jag verkligen att Toyota har hittat helt rätt med namnet. Mirai betyder framtid på japanska och det är känslan jag får med mig hem. Körupplevelsen är egentligen inte mycket att skriva om, Mirai presterar likt en mellanklassare.

1. Hyundai Ioniq Electric

Foto: gllin@bt.bonnier.se

Att Hyundai-koncernen är mäktig och på gång visar om inte annat femteplaceringen i försäljningsstatistiken (tillsammans med kollegan Kia) globalt. Även om inte målsättningen är att bli nummer ett så siktar de mot både Toyota och Volkswagen – nya Hyundai Ioniq upplevs också som en mix av öst och väst i ett. Trivsamt väguppträdande och att Ioniq finns att köpa med tre olika drivlinor visar på modernt tänkande. Mest intressant är Electric-versionen som vägleder genom att vara folklig och möjlig att använda i vardagen. Den uppgivna räckvidden på 28 mil får som vanligt tas med en nypa salt, men våra körningar visar ändå att knappt 20 mil är möjliga innan det är dags för laddning. Lägg därtill säkra chassiegenskaper och gott om plats för fyra personer.

Prislappen för Ioniq Electric med supermiljörabatt är 331 900 kronor, i dagsläget utan konkurrens även om 2017 kommer innebära något av en elbilsboom i Sverige. Elmotorn på 88 kilowatt (120 hk) uppfattas som stark nog och batteripaketets kapacitet är rimliga 28 kWh. Körmässigt är elbilen snäppet över ordinär – ottomotordriven– golfklassare.

Den upplevda materialkänslan hos Ioniq är hög och hela utförandet pekar mer på användbarhet än enbart futuristiska tilltag i första rummet. Vi är säkra på att flera konkurrenter kommer att följa i Ioniqs hjulspår.

Motivering

”Först i världen med att erbjuda samma bil med tre olika drivlinor: hybrid, laddhybrid och elbil. Hyundai Ioniq Electric har säkra köregenskaper och räckvidd som räcker till för dagligt bruk. Med sin okomplicerade design, stora användbarhet och ett förhållandevis lågt pris är detta en elbil för folket!”.

Marcus Engström om Hyundai Ioniq Electric

Äntligen en elbil som inte kostar skjortan, inte ser ut som en rymdraket och inte får slut på ström ungefär när man hittat rätt radiokanal på väg till jobbet. Smekmånaden för elbilar är över, nu vill köparna inte längra vifta med ”jag kör en jättetuff och jättemiljövänlig-elbilsflaggan”. Nu vill köparna att elbilen ska se ut som en bil, fungera som en bil och helt enkelt bara tankas via kabel i stället för via slang. 28 mil uppgiven räckvidd får säkert svår konkurrens redan senare i år, men just nu är Hyundai Ioniq Electric det vettigaste valet om du vill köra elektriskt.

Roland Bägén och Tobias Joelsson från Hyundai tar emot Teknikens Världs Stora Bilpris 2017 av chefredaktör Daniel Frodin.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!