Foto: Volkswagen

Volkswagen ID.4 officiell – alla fakta och svenskt pris

Nu är den här – Volkswagens elektriska suv ID.4 med 21 centimeter markfrigång, 82 kWh-batteri, 204-hästars elmotor, bakhjulsdrift och upp till 52 mils räckvidd per laddning.

MISSA INTE: Vi har tittat närmare på Volkswagen ID.4 – och dessutom kört den!

Med 458 centimeter på längden är Volkswagen ID.4, den tyska tillverkarens andra elektriska modell inom ID-familjen, 32 centimeter längre än ID.3, första medlemmen i ID-familjen och alldeles utrullad på svenska vägar. Därmed är den sju centimeter längre än Volkswagens populära suv i samma storleksklass, nämligen Tiguan (som även finns i utförandet Tiguan Allspace, men då är den tolv centimeter längre än ID.4).

Foto: Volkswagen

Rymlighet
Utöver att vara större är ID.4 förstås även rymligare än lillebror. MEB-plattformens utformning med batterierna placerade under kupéutrymmet ger goda utrymmen, enligt Volkswagen är de så pass bra att de kan jämföras med kupévolymen i en suv en storleksklass upp.

Bagageutrymmet sväljer 543 liter, men fälls den tvådelade (60/40) baksätesryggen sväljer ID.4 upp till 1 575 liter. Därmed når den inte riktigt fram till de volymsiffror som Tiguan kan uppvisa.

En punkt som ID.4 slår Tiguan på är markfrigången, det vill säga avståndet mellan underlag och bilens underrede. 21 centimeter hos ID.4 är centimetern mer än hos Tiguan.

EXKLUSIVT: Så upplevs Volkswagen ID.4 bakom ratten

Foto: Volkswagen

Drivlina och batteri
I nuläget presenteras ID.4 endast med ett drivlinealternativ, nämligen med elmotorn på 204 hästkrafter (150 kW)som driver bakhjulen. Drivlinan suger upp energin som lagras i ett batteripaket på 82 kWh (kilowattimmar). Nettosiffran, den brukbara kapaciteten, är 77 kWh.

Enligt Volkswagen räcker denna energilagring till uppemot 52 mils körning, mätt enligt nya WLTP-körcykeln (gamla NEDC-körcykeln är numera utfasad).

1 av 4 Foto: Volkswagen
2 av 4 Foto: Volkswagen
3 av 4 Foto: Volkswagen
4 av 4 Foto: Volkswagen

0-100 km/h går på 8,5 sekunder vilket är dryga sekunden långsammare än ID.3 med samma drivlinekonfiguration. Toppfarten är begränsad till 160 km/h.

ID.4 kan, precis som lillebror, hantera laddeffekter på upp till 125 kW (kilowatt) vilket är nödvändigt högt för att ID.4-ägare ska slippa stå och vänta i evigheter på att ladda batteriet. Vid snabbladdning på maxeffekt tar det runt halvtimmen att lagra energi för 32 mils körning.

Fler modellversioner kommer under 2021, bland annat en fyrhjulsdriven variant med dubbla elmotorer på sammanlagt 306 hästkrafter.

PROVKÖRNING: Volkswagen ID.4 1st Max

Foto: Volkswagen

Insidan
Interiören är inte identisk med ID.3, men mycket känns igen från lillebrorsan. Ratten är densamma, så även mätarhuset med den integrerade växelväljaren till höger om. Även infotainmentskärmen är densamma – i standardutförande. Då mäter den tio tum över diagonalen, men i ID.4 kan man uppgradera skärmstorleken till tolv tum.

Instrumentbrädan är inte utformad på riktigt samma sätt. Exempelvis är de yttre ventilationsgallren Passat-lika på ID.4, ljusreglagen har en annorlunda, lägre placering och ventilationsgallren i mitten är något vridna mot förarplatsen. Även mittkonsolen har en något annorlunda utformning.

Foto: Volkswagen

Förarhjälpmedel
Volkswagen ID.4 har röststyrningstekniken kallad Hello ID samt head up-display med AR, det vill säga augmented reality. Det betyder förstärkt verklighet och innebär att head up-displayen förstärker verkligheten med pålagd grafik för att förstärka ögats intryck. En smal ljusslinga finns dessutom monterad nära vindrutan, den ska med olika ljuseffekter hjälpa föraren i olika situationer, till exempel vid inbromsning.

Foto: Volkswagen

Pris
De första 27 000 ID.4-exemplar som byggs ingår i en så kallad 1st-serie. Det finns två varianter, ID.4 1st och ID.4 1st Max som både har ovan nämnda drivlina- och batteripaket (204 hk, 82 kWh).

I Sverige är priset för ID.4 1st 514 900 kronor och för ID.4 1st Max, som har betydligt mer utrustning, 614 900 kronor. Vid köp av elbil är man berättigad en statlig subvention som gör att man så småningom får 60 000 kronor tillbaka. Detta belopp väntas höjas till 70 000 kronor nästa år.

Foto: Volkswagen

Leasing
Vill man inte köpa går det att leasa, antingen privat eller genom företag. Vid privatleasing börjar månadskostnaden på 5 425 kronor, då ingår service under de 36 månader man brukar bilen (max 3 000 mils körning).

Vid företagsleasing är månadskostnaden 4 995 kronor exklusive moms, men inklusive service, försäkring och avdragen klimatbonus.

Förmånsvärdet för ID.4 1st är 1 316 kronor per månad och för ID.4 1st Max 1 464 kronor.

PROVKÖRNING: Volkswagen ID.3 1st Plus

Foto: Volkswagen

Lansering och leverans
Från och med i morgon, torsdagen den 24 september, finns båda modellversionerna för beställning hos Volkswagen Sverige, som räknar med att de första leveranserna äger rum runt kommande årsskifte.

PROVKÖRNING: Skodas elektriska suv Enyaq

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!