Foto: Ralf Brandstätter / LinkedIn

Volkswagen ID.3 GTX bekräftad för produktion

Nu är det officiellt att Volkswagen ID.3 ska genomgå GTX-förädlingen, vilket betyder dubbla elmotorer, mer effekt, snabbare accelerationer och fyrhjulsdrift.

Minns du att Volkswagens vd Ralf Brandstätter i maj släppte en bild där han hängde på en ID.3 med stora hjul och kontrasterande färgklickar? Han kallade den för ID.X och beskrev den som en uppvisning i vad som är möjligt i form av ID.3-prestanda. Han avslöjade också att den hade två elmotorer på sammanlagt 333 hästkrafter, fyrhjulsdrift, större 82 kWh-batteri, 200 kilo lägre vikt och en 0-100-acceleration på 5,3 sekunder.

Då nämnde Ralf Brandstätter, som är vd för personbilstillverkaren Volkswagen och inte koncernen med samma namn, ingenting om eventuell produktion. Det gör han däremot nu.

1 av 3: Volkswagen ID.X, en förlaga till kommande ID.3 GTX. Foto: Ralf Brandstätter / LinkedIn
2 av 3: Volkswagen ID.X, en förlaga till kommande ID.3 GTX. Foto: Ralf Brandstätter / LinkedIn
3 av 3: Volkswagen ID.X, en förlaga till kommande ID.3 GTX. Foto: Ralf Brandstätter / LinkedIn

För brittiska Auto Express avslöjar han att ID.X ska bli verklighet under beteckningen ID.3 GTX.

– Beslutet är taget. Vi har ID.4 GTX och ID.3 GTX kommer, säger han.

Han förtydligar också att den inte blir riktigt lika ”het” som den ID.X vi ser på bilden ovan. 333 hästkrafter lär bli 299 hästkrafter, dock fortsatt plockat ur två elmotorer som driver var sin hjulaxel. Drivlinan blir i så fall densamma som i ID.4 GTX och ID.5 GTX, två modellversioner som vi nyligen har provkört.
Vi ska nog inte heller förvänta oss en bantningskur på 200 kilo, men likväl lär 0-100 km/h avklaras fortare än de 6,2 sekunder som ID.4 GTX behöver i och med att ID.3 är en betydligt nättare bil.

Volkswagen introducerade GTX-konceptet tidigare i år. GTX är lite av en motsvarighet till GTI, fast för elbilar i stället för bensinbilar. GTX betyder mer – i dagsläget – dubbla elmotorer för fyrhjulsdrift, högre effekt, snabbare accelerationer och högre toppfart (180 i stället för 160 km/h).

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!