Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Volkswagen ID.4 GTX – tre snabba från provkörningen

Volkswagens elbil ID.4 finns nu i efterlängtat, fyrhjulsdrivet utförande med den sportiga beteckningen GTX. Erik Wedberg provkör och tar reda på exakt hur sportig den är.

Hej Erik, är det en eldriven GTI-bil du kör?
– Nja, inte riktigt. ID.4 GTX har 299 hästkrafter och 472 newtonmeter, vilket förstås är mer än vanliga ID.4, men det räcker inte för att ge någon sport- eller prestandakänsla. Den gör 0-100 km/h på 6,2 sekunder och i elbilsvärlden är det inte så mycket att hurra för.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Vad är den största skillnaden mot vanliga ID.4?
– Det är den främre motorn. Mellan bakhjulen finns samma 204-hästarsmotor som i ID.4, men GTX-modellen har också 109 hästar stark motor mellan framhjulen. Det ger lite stabilare beteende vid maxacceleration men viktigast är kanske att dragvikten ökar med 200 kg till 1 200 kg totalt. GTX-loggorna skulle jag säga mest är en marknadsföringsgrej, ID.4 GTX är inte sportigare än Skodas motsvarighet Enyaq iV 80x, även om vi inte har hunnit köra den än.

När kan man köpa den?
– Nu! Bilarna har redan börjat rulla in i Sverige och man får vara beredd att betala minst 565 900 kronor. Det är 56 000 kronor mer än bakhjulsdrivna ID.4 Pro Performance.

Nya Volkswagen ID.4 GTX och hur den upplevs från både förarstol och baksäte kan du läsa om i kommande nummer av Teknikens Värld samt här på teknikensvarld.se om du är Premium-prenumerant.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!