Volkswagen ID.5 officiell – vi tar oss en titt

Visst har vi sett den förr, men nu är den officiell. Volkswagen kapar taket på ID.4 och ger den eget namn – detta är ID.5. Det mesta är sig likt, men i och med en uppdatering i mjukvaran kan bilen nu ladda snabbare.

Att en coupéversion av Sveriges mest sålda elbil – Volkswagen ID.4 – varit på gång har knappast varit en hemlighet då märket själva sedan i somras visat upp bilen i psykedelisk kamouflering (vi fick dessutom exklusivt köra ID.5 GTX).
Precis som BMW gör med sina coupémodeller, väljer Volkswagen att ge den ett eget namn. Detta är inte ID.4 Coupé, detta är ID.5.

Drivlinorna känner vi igen och snart kan vi rabbla dom i sömnen då de återfinns i flera av koncernens elbilar. Instegaren har 204 hästkrafter med drivning på bakhjulen, GTX-versionen har dubbla elmotorer med total effekt på 299 hästkrafter. Bilen bygger på MEB-plattformen, precis som övriga ID-bilar, samt Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq iV och Cupra Born.

Det långa axelavståndet på 277 cm är oförändrat, men ID.5 har blivit cirka tre centimeter längre (460 cm) jämfört med ID.4. Detta på grund av att fronten och aktern har annan design som gör att formen sväller en aning.

1 av 3: Inga priser är ännu klara, men ungefär 30 000 kronor extra får du betala för en ID.4 med sluttande tak. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 3: Vingen sägs inte bara vara kosmetisk utan även ge bättre körstabilitet och hämma missljud från turbulens. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 3 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Endast det större batteriet på 77 kWh finns att tillgå i ID.5, något som spelar mindre roll för svensk del, då det är det enda valet om du köper vanliga ID.4. Det mindre sålde helt enkelt för dåligt och plockades ur sortimentet.
Räckvidden är nu också aningen längre, 52 mil vid blandad körning, tack vare sin halare form.

Bilen byggs i Zwickau, Tyskland, och är koldioxidneutral från fabrik. Den koldioxid som släpps ut vid produktion, kompenseras med till exempel plantering av regnskog.

1 av 2: Laddningen går nu snabbare tack vare optimerad mjukvara, från tidigare 125 kW till 135 kW. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 2: Hör och häpna, tack vare högre midjelinje är bagaget större. Men givetvis inte lika praktiskt. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Vid första anblick tycks Volkswagen brutit mot fysikens lagar. ID.5 stuvar faktiskt in sex liter mer (549 VDA-liter) än syskonet ID.4. Det är dock inte trolleri, den högre midjelinjen bak gör att några extra liter mjölk från Konsum kan packas. Trots det är givetvis denna coupé trängre i praktiken än vanliga ID.4.

Baksätet är dock imponerande. När jag med mina 180 centimeter provsitter får jag plats utan problem. Själva säger de att endast 12 millimeter av huvudutrymmet försvunnit, jag är beredd att tro dom. Trots sluttande tak är det fortsatt rymligt bak.

Invändigt är det annars sig likt. Bortsett från formen är största nyheten dold i mjukvaran. ID.5 levereras med ID.Software 3.0, vilket ger laddning upp till 135 kW (kilowatt), tidigare var den på 125 kW.

– Plattformen kan klara ännu snabbare laddning, men det viktiga är inte siffran utan laddkurvan. 10 kW extra låter inte mycket, men det gör att den totala laddtiden från 10 till 80 procent nu går nio minuter snabbare, säger Benedikt Griffig, chef för teknisk pr hos Volkswagen.

180 centimeter Glenn får plats utan problem. Endast 12 mm i takhöjd skiljer gentemot ID.4. Rymlig! Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen

I och med nya mjukvaran erbjuds även Park Assist Plus, som när du kommer hem kan parkera bilen själv i garaget. Funktionen ska även rulla ut till redan sålda ID.3 och ID.4, men kommer inte fungera hos alla tillverkade. Tidiga exemplar saknar nämligen hårdvara som systemet förlitar sig på.

Har du en laddbox i hemmet som kan leverera likström (det har nästan ingen idag) är bilen förberedd för att kunna leverera ström till hemmet. Idén är att med hjälp av till exempel solcellerna du har på hustaket lagra energi i bilens batteri, och skicka tillbaka det till hushållet när tvättmaskinen går. Som ett komplement eller substitut för ett stationärt batteri hemma.

1 av 2: Körmässigt ska inte mycket skilja, styrningen ska här vara lite sportigare. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 2 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Volkswagen själva tror att hälften av ID.5-kunderna kommer välja GTX-versionen med fyrhjulsdrift och dess rikliga utrustning. Priset är ännu inte fastställt men räkna med ett prispåslag på ca 30 000 kronor.
Så med ett pris på omkring 600 000 kronor för GTX-modellen blir ID.5, med tanke på dess sluttande form, nu mer än någonsin en konkurrent till Tesla Model 3 och Polestar 2.

Att kalla bilen en helt ny modell är att ta i, även om Volkswagen med namnet vill mena annat. Detta är kort och gott en version av ID.4.

Lansering sker i slutet av första kvartalet 2022, bilen börjar säljas vid kommande årsskifte.

Nästa ID-bil blir minibussen ID.Buzz som visas om cirka ett år. Några planer på att ta in den större ID.6 som nu säljs i Kina finns inte, och lilla ID.Life får vi vänta på ända till 2025.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!