Volkswagen satsar miljarder på eldrivna bussar och lastbilar

Det är inte bara eldrivna personbilar som det satsas på runt om i världen just nu. Nyligen avslöjade Volkswagen att man lägger 13,4 miljarder kronor på att ta fram elektriska drivlinor, autonoma system och molnbaserad mjukvara till sina bussar och lastbilar.

Volkswagen har tagit fram en helt ny elektrisk plattform som passar både bussar och lastbilar. Denna plattform kommer att användas av såväl Scania som MAN (som ägs av Volkswagen AG).

De första elektriska lastbilarna baserade på den nya plattformen ska börja testas i Österrike redan i år – dock får premiären vänta fram till slutet av 2018.

År 2020 är det tänkt att den eldrivna lastbilen e-Delivery, med en räckvidd på omkring 20 mil, ska rulla av produktionsbandet i Brasilien.

Det bör dock påpekas att fordonen som Volkswagen just nu håller på och utvecklar är till för korta transporter inom städer. Anledningen är batteriernas otymplighet.

”Förbättrad batteriteknik kommer att vara nyckeln till att göra ellastbilarna mer attraktiva. Utöver höga kostnader och laddningsutmaningar är dagens batterier tunga och utrymmeskrävande, vilket reducerar lastkapaciteten” ska Andreas Renschler , vd för Volkswagen Truck and Bus, ha sagt vid en presskonferens i onsdags enligt nyhetssiten Bloomberg.

Med andra ord kommer det att dröja innan vi får se en eldriven långtradare för längre sträckor.

Som tur är går det desto snabbare för bussarna. Redan 2018 planerar Volkswagen att släppa ut de nya eldrivna Scania- och MAN-bussarna i europeiska städer.

Angående autonom körning så satsar Volkswagen på fordon som ska röra sig i stängda miljöer, exempelvis snöplogar och gruvbilar. Inom två år ska produktionen vara igång.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr