I går var det så äntligen dags efter flera år av snack, teaserbilder, kortkorta informationssläpp och allmänt teknikprat. Volkswagens första elbil baserad på MEB-plattformen presenterades och blev beställningsbar. Men vi har inte fått se bilen till fullo ännu, den är nämligen fortfarande maskerad på olika sätt. Först på Frankfurtsalongen i mitten av september får vi se ID.3, som modellen heter, i all sin prakt.
Vad vi också kommer att få se i Volkswagens monter i Frankfurt är ID.3-lillebrorsan i konceptutförande, det vill säga den omtalade ”under 20 000 euro”-bilen. I svenska pengar är 20 000 euro knappt 216 000 kronor. Kronan har på bra många år inte varit så svag som den är nu.
Det är Volkswagens försäljningschef Jürgen Stackmann som för Autocar bekräftar visningen av den billiga, Polo-stora elbilen som sannolikt får beteckningen ID.1. Siffran i respektive ID-beteckning står för storleken/klassen och Stackmann menar att introduktionen av Golf-stora ID.3 siffermässigt ger bra utrymme för både mindre och större modeller.
Denna billigaste av Volkswagens elbilar ska utvecklas av Seat och stå klar 2023, alltså tre år efter konceptbilens uppträdande. Lika lång tid tog det för ID.3 att gå från koncept till skarpt läge.
ID.3, som alltså blev näst intill skarp i går, kommer i ett senare skede i ett basutförande med en prislapp på under 30 000 euro (323 400 kronor). Det är betydligt mer än de 25 000 euro (269 500 kronor) som Jochen Tekotte, talesperson för Volkswagens elektriska produktlinje, nämnde i höstas.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.