Foto: Volvo Cars

Volvo C40 Recharge officiell – ny slank elbil

Volvos elektriska satsning fortsätter med en andra elsuv kallad C40 Recharge. Nu får vi veta allt om ”coupésyskonet” till XC40 som bara ska säljas digitalt.

En XC40 med nytt tak. Ja, så skulle man kunna beskriva nya Volvo C40 Recharge. Man kan också presentera C40 som första Volvo att uteslutande säljas i eldrivet utförande. C40 kommer inte att finnas som laddhybrid eller med bensinmotor, det här är en så kallad Recharge-modell som delar drivlina med XC40 Recharge P8 AWD.

C40 byggs på samma teknik som XC40 och Polestar 2 – den så kallade CMA-arkitekturen – och kommer att sättas ihop i Gent-fabriken i Belgien med start i höst. Så långt är allt som väntat. Mindre väntat är att Volvo har bestämt att C40 endast ska säljas över Internet. Vad det innebär i detalj är svårt att säga, bilen kommer säkerligen att stå utställd i Volvos olika utställningshallar. Kunderna kan titta på bilen, men får beställa den själva på Volvos hemsida. Om den kommer vara möjlig att köpa hos den tidigare Volvo-kopplade återförsäljaren Bilia återstår att se. Volvo uppger att antalet modellvarianter kommer att reduceras drastiskt, vilket gör C40 mer lämplig för försäljning över Internet.

LÄS OCKSÅ: Volvo slopar vinterdäck – livsfarligt enligt experten 

1 av 3 Foto: Volvo Cars
2 av 3 Foto: Volvo Cars
3 av 3 Foto: Volvo Cars

C40 är sju centimeter lägre än XC40. Upp till insynsskyddet lastar den lika mycket som XC40, 413 VDA-liter, men ovanför det finns inte lika mycket utrymme och takhöjden fram är tre centimeter lägre medan den i baksätet är hela sex centimeter lägre. Allt enligt Volvos egna måttuppgifter. C40 är dock lika lång och bred som XC40.

C40 lanseras med den kraftfulla P8 AWD-drivlinan som innebär att den har två elmotor som vardera ger 204 hästkrafter och 330 newtonmeter. Totalt 408 häftkrafter och 660 newtonmeter ska göra att C40 kan ta sig från 0 till 100 kilometer i timmen på 4,9 sekunder, precis lika snabbt som syskonet.

1 av 2: Teknikens Världs Erik Wedberg är på plats vid världspremiären av Volvo C40 Recharge... Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 2: ... och kommer inom kort att berätta mer, bland annat hur takhöjden i baksätet upplevs. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Även batteripaketet känns igen. Max bruttokapacitet är 78 kilowattimmar (kWh) och av det finns 75 kWh tillgängligt för drift. Max laddeffekt vid snabbladdning är 150 kilowatt (kW). Räckvidden enligt WLTP-körcykeln anges till omkring 42 mil beroende på utrustning, vilket överensstämmer med XC40. Polestar 2 får alltså fortsatt vara bäst i släkten med sina 44 mil. Volvo uppger dock att räckvidden väntas bli längre framöver genom uppdateringar av bilens mjukvara.

Volvo-märkta allvädersdäck (Pirelli Scorpion All Season) sitter på C40 Recharge vid leverans. Dessa däck ska användas både sommar och vinter. ”Livsfarligt”, säger Teknikens Världs däckexpert. Foto: Erik Wedberg / Teknikens Värld

C40 är konstruerad för att kunna ta emot mjukvaruuppdateringar, så kallade OTA-uppdateringar, utan att behöva besöka verkstad. XC40 Recharge får i dagarna sin första OTA-uppdatering som innehåller en ny version av operativsystemet Android Automotive, men också en ökning av laddhastigheten och, enligt Volvo, förbättrad räckvidd. Exakt vad det är som möjliggör förlängd räckvidd är inte känt.

Precis som XC40 Recharge har C40 en Android Automotive-baserad pekskärm med kartfunktionen Google Maps och röstassistenten Google Assistant.

C40 Recharge är långt ifrån sista eldrivna Volvon vi kommer att få se framöver. Modellutbudet kommer, och måste, breddas rejält om Volvo ska nå sitt mål att varje såld Volvo ska vara helt eldriven senast år 2030.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!