Foto: Volvo Cars

Volvo visar mer av Concept Recharge

Med Concept Recharge vill Volvo ge världen en inblick i hur de tänker sig ett framtida formspråk, men även kommande produktstrategi med fokus på att minska klimatavtrycket.

Vi har redan sett lite av Volvo Concept Recharge, det var i somras i samband med en lång presskonferens vid namn Volvo Tech Moment. I dag berättar och visar Volvo mer av konceptbilen som bär ett namn snarlikt det som en laddhybrid bar i september 2007.
Concept Recharge har som syfte att visa hur företaget tänker sig hur framtida Volvo-bilars designspråk ska te sig, hur Volvo ser på framtida produkter och hur hållbarhet och lägre klimatpåverkan ligger i fokus.

Vad som slår oss vid en första anblick av konceptbilen är att den inte är en suv, trots att Volvo kallar den för en suv, om än för framtidens suv med högre miljötrovärdighet än i dag. Volvo är i dag väldigt förtjusta i suvar, och enligt Håkan Samuelsson behöver företaget fler suvar i sitt utbud, inte fler kombimodeller eller sedaner.
Med högre markfrigång och med nästan klassisk kombikaross kanske detta är framtidens kombination mellan kombi och suv, eller helt enkelt en crossover.

1 av 3 Foto: Volvo Cars
2 av 3 Foto: Volvo Cars
3 av 3 Foto: Volvo Cars

Volvo Concept Recharge är förstås en elektriskt driven bil. Volvo ska så småningom inte syssla med annat än elbilar, det är bestämt. Redan år 2025 ska hälften av företagets nybilsförsäljning utgöras av elbilar och år 2030 ska inget annat än elbilar säljas, är tanken. Tio år senare, 2040, ska Volvo Cars vara ett klimatneutralt och cirkulärt företag.

Konceptbilen är skapad med stor andel hållbara och förnybara material för att sänka koldioxidavtrycket i så stor utsträckning som möjligt. Exempelvis är däcken, speciellt framtagna av italienska Pirelli, helt fria mineralolja och till 94 procent tillverkade av fossilfria material.
Tillsammans med lågt luftmotstånd och andra klimateffektiva åtgärder, exempelvis en koldioxidfri leverantörskedja, räknar Volvo med att kunna sänka bilens koldioxidpåverkan, genom dess hela livslängd, med 80 procent jämfört med en XC60 av årsmodell 2018, och det ”utan att förlora de premiumegenskaper som Volvos bilar har blivit kända för”.
Concept Recharges koldioxidpåverkan under hela sin livslängd beräknas till under tio ton, om den enbart laddas med förnybar el. 

– När vi går in i elbilsåldern kommer räckvidden för en fulladdad bil att vara en nyckelfaktor, säger Owen Ready, Head of Strategic and Brand Design på Volvo Cars, och fortsätter:

– Den enkla lösningen är att lägga till fler batterier, men det är inte samma sak som att bara lägga till en större bränsletank i dag – batterier gör att bilens vikt och dess koldioxidavtryck ökar. I stället måste vi öka den totala effektiviteten för att öka räckvidden. Med Concept Recharge utforskar vi spänningen mellan behovet av effektivitet och en önskan om samma innerutrymmen, bekvämlighet och körupplevelse som i dagens suvar.

LÄS OCKSÅ: Volvos krav är större satsning på ren el till nya bilar 

1 av 4 Foto: Volvo Cars
2 av 4 Foto: Volvo Cars
3 av 4 Foto: Volvo Cars
4 av 4 Foto: Volvo Cars

Insidan hos Volvo Concept Recharge är ett kapitel för sig. Det är, som tidigare nämnt, hållbara och återvunna material i hög utsträckning.
Ryggstöden på stolarna samt instrumentbrädans ovansida är klädda i ett tyg framställt av svensk ull som behandlats helt utan tillsatser. Samma ull går igen i golvet och på dörrsidornas nedre delar.
Sittdynorna är, till skillnad från ryggstöden, klädda i ett slitstarkt tyg innehållandes Tencel-fibrer från cellulosa. Framställningen av Tencel-fibrerna görs med en mycket vatten- och energieffektiv process som leder till minskad användning av plast. Även de delar av dörrsidorna som har mycket kontakt med mänsklig hud är gjorda i detta slitstarka material.

Baksidan av stolarna, nackstöden samt delar av ratten är klädda u ett nytt material som Volvo har utvecklat och gett namnet Nordico. Materialet är mjukt och tillverkat av biobaserade samt återvunna komponenter som kommer från hållbara skogar i Sverige och Finland. Enligt Volvo ger det ett koldioxidavtryck som är 74 procent lägre än för läder.
Baksidan av nackstöden, bland annat, har klätt med ett material som består av fibrer från lin i kombination med ett kompositmaterial. Denna linkomposit har Volvo utvecklat tillsammans med sina leverantörer och återfinns faktiskt också på utsidan av bilen, nämligen i stötfångarna fram och bak samt i tröskellistorna. Stora mängder plast har därmed kunnat undvikas.

LÄS OCKSÅ: Volvo slutar med läder i sina elbilar 

– Med Concept Recharge har vi skapat ett bekvämt och funktionellt utrymme för familjen. Kupén erbjuder sofistikerade former genom användningen av naturmaterial och de enhetliga texturerna och färgnyanserna, vilket speglar den tidlösa elegansen hos förstklassig skandinavisk design, säger Lisa Reeves, chef för interiördesign.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!