Foto: Volvo Cars

Volvo XC40 Recharge P8 AWD kostar 472 000 kronor – i USA

För att bli ägare av Volvos elbil XC40 Recharge får man i Sverige slanta upp minst 699 000 kronor. I USA är priset för att köra elektriska Volvo betydligt lägre.

Produktionen av helelektriska Volvo XC40 Recharge P8 AWD, numera även kallad XC40 Pure Electric och XC40 Recharge Pure Electric (sannolikt för att tydligare särskilja modellen från Recharge-laddhybriderna), är numera igång i fabriken i belgiska Gent. Vi var nyligen iväg och provkörde el-Volvon som i Sverige kostar från 699 000 kronor, det vill säga mer än syskonbilen Polestar 2 vars ingångspris är 40 000 kronor lägre.

I och med att XC40 Recharge P8 AWD är en elbil är köparen berättigad ett statligt stöd som innebär 60 000 kronor tillbaka ett halvår efter köpet. Därmed kan man säga att själva inköpet av den elektriska Volvo-suven i slutändan kostar ägaren minst 639 000 kronor. Mycket pengar, och väldigt mycket mer än vad invånare på andra sidan Atlanten får punga ut.

PROVKÖRNING: Volvo XC40 Recharge P8 AWD 

I går meddelade nämligen Volvo USA prissättningen av XC40 Recharge P8 AWD på den amerikanska marknaden. Instegspriset är 53 990 dollar vilket motsvarar 471 738 kronor. Det är, beroende på delstatsmoms, uppemot 227 262 kronor mindre än vad en svensk köpare får betala. Till det amerikanska priset kommer moms och avgifter som är olika beroende på i vilken delstat bilen köps i. Exempelvis har Kalifornien 7,25 procent moms vilket ger ett pris på 506 000 kronor. Colorado har 2,9 procent moms plus lokala avgifter och Alaska har ingen moms, däremot en motorregistreringsavgift. Se faktaruta längre ned i artikeln.

I USA tillkommer, precis som i Sverige, statliga subventioner. Upp till 7 500 dollar är det som gäller, motsvarande drygt 65 500 kronor. Dessutom har USA:s delstater olika skattelättnader och lokala ekonomiska stöd som kan få ned köparens utgifter än mer.

Generellt är bilars inköpspriser lägre i USA än i Sverige, så att det skiljer är inget ovanligt. Men i detta fall är differensen väldigt stor. Tar vi en annan XC40-modellversion som exempel är prisskillnaden nästan försumbar. En framhjulsdriven XC40 T4 Momentum kostar i USA från knappt 345 000 kronor plus moms (exempelvis 371 000 kronor inklusive moms i Kalifornien och 355 000 kronor inklusive moms i Colorado), i Sverige kostar en framhjulsdriven XC40 B4 Momentum (T4 finns inte i Sverige) från 365 000 kronor.

Det ska tilläggas att de XC40 som säljs i USA byggs i Volvos fabrik i Kina medan de vi ser på svenska vägar är byggda i Belgien.

TEST: Polestar 2 

Både Tesla Model 3 (till vänster) och Polestar 2 (till höger) är i Sverige billigare än Volvos elbil XC40 Recharge P8 AWD. I USA är Volvon billigare än Polestar 2. Momssatserna är olika i olika länder, något som bidrar till vissa skillnader. I USA är dessutom priset för en bil ofta exklusive moms och avgifter eftersom dessa skiljer sig beroende på i vilket område i USA bilen köps. Momsen på ny bil i USA är dock betydligt lägre än i Sverige. Foto: Patrik Lindgren

Andra elbilar
Vad kostar andra elbilar i USA kontra Sverige? Låt oss ta XC40 Recharge P8 AWD:s syskonbil Polestar 2, som vi nyligen testade, som exempel. Båda bilarna delar på flertalet komponenter, inte minst i drivlinan där elmotorn på 408 hästkrafter och batterierna på 78 kWh är desamma.

Polestar 2 kostar i Sverige från 659 000 kronor. I USA kostar modellen från drygt 523 000 kronor plus moms. Återigen stor differens, men inte i paritet med Volvon. I USA är Polestar 2 uppemot 21 procent billigare, Volvo XC40 Recharge P8 AWD är uppemot 32 procent billigare.

TEST: Tesla Model 3 

Ännu större skillnad i pris mellan USA och Sverige är det om vi tar Tesla Model 3 som exempel, en bil som, till skillnad från XC40 och Polestar 2, byggs i USA (och i Kina, men inte för USA-marknaden). I Sverige kostar Model 3 från 569 080 kronor, i USA kostar samma modellversion (Standard Range Plus) från motsvarande 332 000 kronor plus moms. I USA är alltså Model 3 uppemot 42 procent billigare. Differensen minskar en aning när USA:s olika momssatser läggs till, se faktaruta nedan.

Andra länder
Hur ser priserna för XC40 Recharge P8 AWD ut i andra länder? En titt på den tyska marknaden så ser vi att ingångspriset där är motsvarande knappt 627 000 kronor, ungefär tio procent lägre än i Sverige.

I elbilslandet Norge kostar den elektriska Volvon från drygt 503 000 kronor, men i Norge åtnjuter elbilarna skattebefrielser av olika slag vilket gör dem väldigt lågt prissatta i vårt västra grannland. I Norge är i stället andra biltyper väldigt dyra. Exempelvis ovan nämnda framhjulsdrivna Volvo XC40 B4 Momentum, som i Sverige kostar från 365 000 kronor, kostar i Norge från drygt 471 000 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!