Foto: Volvo Cars

Volvo XC60 facelift är här – med Android Automotive

Volvo har inte slagit på stora trumman för uppdaterade XC60, fokus landade i stället på nya elbilen. Men här är i alla fall nyheterna som XC60 bjuder på.

I går var det faktiskt exakt fyra år sedan Volvo drog skynket av dagens XC60, en bil som lanserades på marknaden några månader senare, under sommaren 2017.
XC60 har under många år varit Volvos storsäljare, och denna fina svit bröts inte när nya generationen tog vid. Även i fjol var den Volvos etta med 191 696 sålda exemplar. Men XC40 är numera storebror hack i häl – 185 406 exemplar – och sett till de två första månaderna av 2021 är XC40 faktiskt före XC60 – 24 077 mot 22 251.

Ska XC60 kunna konkurrera med lillebror XC40 är en uppdatering av stor vikt, och en sådan är nu på väg att lanseras. Volvo har ännu inte presenterat uppdateringen i form av pompa och ståt (läs: pressmeddelande), men bilder och information har halkat ut på utrikiska Internet-sidor de senaste dagarna, bland i Australien och i Sydostasien. Dessutom har Volvo Cars släppt en kort film, som du ser nedan, på YouTube.

1 av 6: Volvo XC60 Inscription 2022 Foto: Volvo Cars
2 av 6: Volvo XC60 Inscription 2022 Foto: Volvo Cars
3 av 6: Volvo XC60 Inscription 2022 Foto: Volvo Cars
4 av 6: Volvo XC60 Inscription 2022 Foto: Volvo Cars
5 av 6: Volvo XC60 Inscription 2022 Foto: Volvo Cars
6 av 6: Volvo XC60 Inscription 2022 Foto: Volvo Cars

De yttre förändringarna på XC60 är minimala, ungefär som när XC90 uppdaterades i förrfjol och S90 samt V90 i fjol.
Vi noterar främst ny nederdel i fronten, det vill säga det som sträcker sig under grill och strålkastare. Grillen kan uppfattas som orörd, och visst har den fortfarande 21 vertikala ribbor, men dessa har blivit kraftigare (dubbelribbor) och syns tydligare, speciellt i Inscription-utförande då ribborna är kromade.
I utförandet R-Design (och Polestar Engineered) ser grillen ut som tidigare, en svart rutnätsgrill. I stället har fokus lagts på spoilerpartiet som är kantigare och har fått mer fler inlägg som gör att fronten uppfattas som mer aggressiv än tidigare.

1 av 6: Volvo XC60 Momentum 2022 Foto: Volvo Cars
2 av 6: Volvo XC60 Momentum 2022 Foto: Volvo Cars
3 av 6: Volvo XC60 Momentum 2022 Foto: Volvo Cars
4 av 6: Volvo XC60 Momentum 2022 Foto: Volvo Cars
5 av 6: Volvo XC60 Momentum 2022 Foto: Volvo Cars
6 av 6: Volvo XC60 Momentum 2022 Foto: Volvo Cars

Baktill får man säga att förändringarna är ganska tydliga. De översta två tredjedelarna ser ut som tidigare, men nedre tredjedelen, det vill säga stötfångarpartiet, är nytt. Borta är de synliga ändrören, både på laddhybriderna och på mildhybriderna, till och med på ”prestandaversionen” Polestar Engineered. Bortplockandet innebär att krominläggen på Inscription-varianten har flyttats ned och blivit större.

1 av 6: Volvo XC60 Polestar Engineered 2022 Foto: Volvo Cars
2 av 6: Volvo XC60 Polestar Engineered 2022 Foto: Volvo Cars
3 av 6: Volvo XC60 Polestar Engineered 2022 Foto: Volvo Cars
4 av 6: Volvo XC60 Polestar Engineered 2022 Foto: Volvo Cars
5 av 6: Volvo XC60 Polestar Engineered 2022 Foto: Volvo Cars
6 av 6: Volvo XC60 Polestar Engineered 2022 Foto: Volvo Cars

Interiört ser det mer eller mindre ut som innan, men en stor förändring finns där, XC60 har nämligen fått Android Automotive. Nej, vi menar inte Android Auto-stöd, utan Android Automotive, det vill säga Googles operativsystem för bilar som har hyllats av oss och många fler. Polestar 2 var först ut med detta system och Volvo XC40 Recharge P8 AWD följde upp.

1 av 6: Volvo XC60 R-Design 2022 Foto: Volvo Cars
2 av 6: Volvo XC60 R-Design 2022 Foto: Volvo Cars
3 av 6: Volvo XC60 R-Design 2022 Foto: Volvo Cars
4 av 6: Volvo XC60 R-Design 2022 Foto: Volvo Cars
5 av 6: Volvo XC60 R-Design 2022 Foto: Volvo Cars
6 av 6: Volvo XC60 R-Design 2022 Foto: Volvo Cars

Android Automotive betyder bland annat smidig integration av molntjänster (Google Maps, Google Assistant med flera), men också en välkommen funktion som blir allt mer vanlig i bilvärlden, nämligen OTA-uppdatering. Det betyder att bilen inte behöver besöka verkstad för att få mjukvaran uppdaterad, det sker nämligen trådlöst via mobilnätet.

1 av 2: Största nyheten i uppdaterade XC60: Android Automotive. Foto: Volvo Cars
2 av 2 Foto: Volvo Cars

Drivlinorna från i dag består, det vill säga mildhybriderna B4, B5 och B6 där de två förstnämnda finns med i både bensin- och dieselutförande. B6:an finns endast som bensinare och med fyrhjulsdrift. B4 och B5 finns även med framhjulsdrift beroende på modellversion. Effektsiffrorna är som tidigare: B4 (bensin och diesel) 197 hk, B5 (bensin) 250 hk, B5 (diesel) 235 hk och B6 300 hk.
Laddhybriderna Recharge T6 AWD och Recharge T8 AWD ligger kvar på 340 respektive 390 hästkrafter. Polestar Engineered-varianten på 405 hästkrafter.
Laddhybridernas batterier har fortsatt en kapacitet på 11,6 kWh, men förbruknings- och räckviddssiffrorna har justerats en aning. Max räckvidd på el är numera 5,3 mil i stället för som 5,4 som tidigare, och maxförbrukningen ligger på 0,33 liter per mil i stället för 0,30 liter per mil som var den siffra Polestar Engineered-versionen uppvisade innan uppdateringen Koldioxidutsläppen varierar mellan 54 och 73 gram per kilometer, tidigare var siffrorna 53 till 69 gram.

Uppdaterade Volvo XC60 rullar ut på vägarna senare i år. Vilka prisjusteringar vi kan vänta oss återstår att se, i dag börjar XC60 som mildhybrid på 409 900 kronor medan den som laddhybrid börjar på 579 900 kronor.

Nya elbilen vi nämner i ingressen är förstås förra veckans stora nyhet från Volvo – C40 Recharge.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!