080530-ebilar-öka-utsläpp

Elbilar ökar utsläppen

Elbilar låter som framtidens melodi. Mycket miljövänligare kan det inte bli säger en del. Björn Karlsson, professor vid Linköpings universitet, säger däremot att utsläppen kommer öka i takt med att elbilarna blir fler.

Med anledning av Globaliseringsrådets förslag om fördubblad miljöbilspremie till elbilar (läs mer om detta via länken nedan) så höjs nu de kritiska rösterna. Förutom att bilbranschen anser att det är dumt att framhäva en enskild teknik, samt att det är i ett alldeles för tidigt skede, så kommer nu även kritik från en professor i energisystem på Linköpings universitet, Björn Karlsson. Han menar att satsningen på elbilar inte alls är bra ur klimatsynpunkt. Satsningen kommer i stället att öka utsläppen av koldioxid, eftersom stora delar av elektriciteten kommer att importeras från kolkraftverk (kolkondensverk) i bland annat Polen och Tyskland.

– För varje ny bil går det åt mera ström vilket innebär att den elen ska produceras och det betyder att det är den dyraste anläggningen, oftast den smutsigaste anläggningen, som producerar den extra ström som faktiskt behövs, berättar Björn Karlsson för SR Ekot.

På frågan om elbilar, enkelt uttryckt, egentligen går på kolkraft så svarar han rätt och slätt med ett ja.

Kolkraftstillverkad el ökar utsläppen av koldioxid, svavel och sotpartiklar.

Björn Karlsson har ett förslag till om Sverige har ett överskott av el så är det bättre att exportera den för att ersätta kolkraften på kontinenten än att använda den för att köra bilar.

Paul Vestin, enhetschef på Energimyndigheten, är av en annan synpunkt. Han menar att elkonsumtionen endast kommer att öka marginellt med fler elbilar rullandes på vägarna. Som anledning ger han att elmotorer är mer effektiva än förbränningsmotorer.

Utsläppsrätterna i Europa, som begränsar hur mycket som får släppas ut, reglerar utsläppen från kolkraftverken. Han menar att dagens satta tak inte får överskridas. Däremot blir det svårare att sänka taket i framtiden med ökad elkonsumtion orsakad av bland annat fler elbilar.

– Man kan kanske anta att det möjligen kan vara svårare att sänka taket, men man också ta hänsyn till att det sker mycket investeringar i kraftsektorn för förnybar energi. På längre sikt ser vi också koldioxidavskiljning och lagring som en metod för att minska koldioxidutsläppen från kraftsektorn, säger Paul Vestin till SR Ekot.

Bilen på bilden ovan är norska elbilen Think som du kan läsa mer om via länken nedan.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!