100224-Volvo C30 BEV

Elbilen Volvo C30 BEV fas II – direktrapport från provkörningen

Hans Hedberg har fått tillfället att återigen ratta Volvos elbilsprojekt C30 BEV, denna gång fas II. Vi hugger honom när han är på en ljudlös rundtur i Stockholm för att känna honom och bilen på pulsen.

Tjena Hans! Du har alltså fått möjlighet att återigen köra Volvos elbil C30 BEV. Du gjorde det i höstas så varför gör du det igen?

 – Jag fick möjlighet att göra det igen och då man inte rattar elbil varje dag direkt så var jag inte sen att hänga på. Volvos elbilsprojekt fortgår med förbättringar och uppdateringen och så har C30 BEV, även kallad C30 Electric och Electric C30, precis som övriga C30-programmet berikats med facelift 2010. Så det är en nyhet jag kör kan man säga.

På det viset. Vad är skillnaden gentemot tidigare?

– Förutom nytt utseende är bilen jag kör en av ett tiotal C30 BEV som fungerar som provvagnar. Just nu genomgår dessa ett ”vintertest”, det vill säga man kontrollerar hur bra de fungerar i snö och sträng kyla. Vad kan då passa bättre än vintern 2010?

Hur påverkas bilen av snön och kylan då?

– Jag har inga exakta siffror. Vid normala omständigheter är bilens räckvidd 15 mil. Volvo vill i nuläget inte uppge hur lång sträcka man förlorar i det här kalla vintervädret. I övrigt är den i stort sett som vilken bil som helst i stadstrafiken. Den 111 hästkrafter starka elmotorn har nog med kraft för att spinna loss i snön.

Om jag inte missminner mig så var batteriernas placering inte spikad sist du körde C30 BEV. Hur är det med den saken nu?

– Kardantunneln är fortfarande tom, men här ska de tre batteripaketen placeras för optimal säkerhet och viktfördelning.

Något annat värt att nämna om bilen?

– C30 BEV är ju i princip ljudlös vilket jag har fått erfara under körningen i dag. Det gäller att ha ögonen på skaft när det gäller fotgängare. Volvos Showroom ligger i Kungsträdgården här i Stockholm och vi har varit tvungna att använda oss av gångbanorna vissa sträckor. Fotgängarna hör inte bilen när den närmar sig.

Hoppas du inte mejade ner någon! När finns C30 BEV tillgänglig för gemene man?

– Fotgängarna klarade sig helskinnade. Det dröjer några år innan den finns ute till försäljning men redan i början av nästa år planeras förserieproduktionen komma igång. Den byggs hos Volvo Specialvagnar i Torslanda. Man ämnar bygga 50 bilar som ska leasas ut till företag och myndigheter. Intresset är stort, speciellt i Belgien och Holland.

Tack för direktrapporten, Hans! Fortsätt att se upp för fotgängarna.

– Det ska jag. Hej hopp!

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr