Elektroniska prylar i bilen snart lika viktiga som hästkrafter

Att skapa sig ett varumärke inom bilbranschen går ofta ut på att leverera många hästkrafter, men det håller på att förändras. Om några år tros elektroniken i bilarna spela en minst lika stor avgörande roll.

Allt fler och större skärmar (som kan styras utan beröring) i instrumentbrädor och mittkonsoler, fler uppkopplings- och sammankopplingsmöjligheter med smarta mobiltelefoner (och klockor!), kameror och sensorer, intelligenta strålkastare och formbara OLED-ljus. Snart är bilarna också så pass smarta att de kan köra själva. Utvecklingen i bilbranschen går numera minst lika snabbt som i dator- och mobiltelefonbranschen, något som kommer att ändra kundernas syn på bilarna.

För att göra sig ett namn och varumärke i bilbranschen har det länge och många gånger handlat om hästkrafter. Men den strategin anses snart vara på väg att bli allt svagare, i alla fall om man får tro Audis försäljningschef Luca de Meo som berörde ämnet på nyligen avslutade CES-elektronikmässan i Shanghai.

– 2020 kommer 50 procent av värdeskapandet att baseras på applikationer, mjukvara, elektroniska system och digitala tjänster. Möjligheterna är oändliga. Det kommer att totalt förändra vår industri och våra erbjudanden, sa han enligt Automotive News.

På bilden ovan ses konceptbilen Audi prologue allroad som är nersmetad med skärmar på instrumentbrädan, minst fyra stycken (beroende på hur man ser det).

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!