Elmotorvägar kan ge renare lastbilstransporter

Kraftigt minskade koldioxidutsläpp. Det skulle bli resultatet om det svenska motorvägsnätet elektrifierades. I en ny utredning föreslås att de stora motorvägarna förses med kontaktledningar som gör att lastbilarna kan köra på eldrift.

 Om det vore första april så kanske vi inte skulle tro på det här, men i en utredning som är beställd av Energimyndigheten och Trafikverket föreslås att alla Sveriges stora motorvägsavsnitt ska utrustas med ett elnät. Syftet skulle vara att minska koldioxidutsläppen drastiskt samtidigt som transporterna blir billigare.

Enligt professor Harry Frank, som har tagit fram rapporten i samarbete med konsultfirman Grontmij, skulle projektet ge stora miljövinster till en relativt låg kostnad.

– Man kan köra tunga transporter på el genom att man elektrifierar vägarna på samma sätt som man har elektrifierat järnvägarna, säger Harry Frank till SR Ekot.

Enkelt uttryckt går projektet ut på att sätta upp elstolpar längs med motorvägarna och anpassa lastbilarna till eldrift. Lastbilarna skulle då bli en modern form av rälsbuss. I utredningen bedöms att kostnaden skulle bli tio miljoner kronor per kilometer väg, inklusive vägräcken för att skydda stolparna. Elektrifieringen av triangeln mellan Stockholm, Göteborg och Malmö beräknas kosta mindre än 15 miljarder kronor, vilket bara är en tiondel av den beräknade kostnaden för att bygga ut järnvägen till den nivå som skulle behövas för att klara alla transporter. För de enskilda fraktbolagen skulle det kosta ungefär en halv miljon kronor per bil för att montera en elmotor och den arm som behövs för att ansluta till den luftburna elledningen. Enligt utredningen är det en kostnad som kan vara intjänad redan inom ett år tack vare den minskade dieselförbrukningen. Det finns dock ett tekniskt problem som ingen har någon lösning på ännu. Hur ska lastbilen kopplas loss vid till exempel en viadukt eller i en korsning och sedan kopplas på igen? För att lösa frågan krävs rigorösa tester.

Samhällsvinsterna av projektet är främst lägre koldioxidutsläpp. Som mest kan 1 400 miljoner liter diesel sparas, vilket motsvarar 4,2 Mton koldioxidutsläpp. Det motsvarar i sig nio procent av de nationella fossila utsläppen. Nästa steg i projektet föreslås vara utveckling av strömavtagare och kontaktledning och pilotprojekt med fordon.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!