1996 gav Växjö kommuns förre miljöchefen, Malte Sandberg, BSR ett uppdrag – att etanolkonvertera en tjänstebil åt honom. Det var startskottet på BSR:s miljösatsning och som nu mynnat ut i att tre etanolkonverteringssatser till Saab 9-5 har typgodkänts av Vägverket.
Bakom godkännandet ligger idogt arbete, bland annat har smålänningarna ständigt legat på för att påverka myndigheter och politiker. Den 1 juli i år fick BSR lön för mödan när en konverteringslagstiftning blev verklighet.
Drygt två månader senare lämnade Växjö-företaget in tre ansökningar och tester för etanolkonvertering, allt enligt regelverket som ställer krav på kvalitet och produktionskontroll.
I förra veckan kom det glädjande beskedet som medför att ägare av Saab 9-5 från och med årsmodell 2002 lagligt kan konvertera sina bilar till att köra med E85 i tanken, och därmed få bilen omregistrerade till miljöbil och på så sätt åtnjuta lägre fordonsskatt, fri parkering i vissa kommuner, reducerad tjänstebilsförmån och slippa trängselskatten i Stockholm. Sistnämnda gäller endast om man konverterar sin bil innan nuvarande års utgång.
Bilen på bilden är BSR:s etanolkonverterade dieselbil.
BSR:s typgodkända etanolkonverteringssatser för bensin- och etanoldrift:
• Saab 9-5 2.0T 150Hp 2002-2005 Steg E85C
• Saab 9-5 2.0T 150Hp 2006-2007 Steg E85C
• Saab 9-5 2.3T 185Hp 2002-2005 Steg E85C
• Saab 9-5 2.3T 185Hp 2006-2007 Steg E85C
BSR arbetar fortlöpande med att ta fram typgodkända konverteringssatser för fler bilmodeller.
En halv miljon bilar kan byggas om
Efter att Vägverket nu typgodkänt tre etanolkonverteringssatser bedömer Gröna Bilister att det finns potential till att bygga om upp mot en halv miljon bilar i Sverige, med halverad klimatpåverkan och bättre andrahandsvärde som följd, enligt den här på teknikensvarld.se så omdebatterade miljöföreningen.
Etanolkonvertering kan vara en möjlig väg att gå om Centerpartiets nyligen framlagda förslag går igenom. Ett förslag som innebär ett förbud år 2015 mot nya bilar som enbart kan köras på fossila bränslen och ett användarförbud år 2025 för alla fossilbränslebilar.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.