Mini Countryman Cooper S är perfekt för dig som kör korta sträckor och har behov av fyrhjulsdrift och körglädje.

Erik Wedberg: Mini Countryman – både kul och kompetent

Vår nya artikelserie bjuder på redaktions–medlemmarnas högst personliga svar på en av livets viktigaste frågor. Näst på tur är Erik Wedberg som här och nu reder ut vilken bil du ska ha.

Det kan tyckas enkelt att rekommendera en bil åt någon annan som har exakt samma bilbehov som en själv. Det är det inte. Att utgå från den bil jag har nu fungerar absolut inte. Att rekommendera någon annan att köpa en Lexus IS F, ställa den i ett garage och lägga mer tid på att tvätta, polera och vaxa än att köra är inget bra konsumenttips.

Den där japanska V8-maskinen är en alldeles fantastisk sak, men den gör egentligen ingenting av det jag behöver få ut av en bil, annat än att vara rolig.

Jag vet exakt vilken typ av bil jag behöver och om du är ungefär som jag så följer nu den ultimata guiden till ett perfekt bilköp:

Minis All4-system fungerar på samma sätt som BMW:s xDrive-fyrhjulsdrift.

Bilägandet ska framför allt vara roligt. Varje gång man sätter sig i bilen ska det kännas som något lite extra, annars får det vara. Lastförmågan är inte så viktig, man klarar sig oftast med en mindre bil än man tror och det finns takboxar, takräcken och släpvagnar som tillfälligt kan lösa transportbehovet. Det är viktigare att bilen är tillräckligt liten och smidig för att vara lätt att fickparkera på gatan.

Fyrhjulsdrift är inte ett absolut måste, men kommer att komma väl till pass när båten ska dras upp och när Stockholm blir lamslaget av snökaos. Det har inte hänt hittills den här vintern, men när snön väl drabbar Stockholm behövs fyrhjulsdrift och hög markfrigång mer här än någon annanstans i landet.

1 av 2: Minis förarmiljö är långt ifrån ergonomiskt ­perfekt. Kvalitetskänslan är dock bra.
2 av 2: Countryman har ett smart, tredelat baksäte och ett precis tillräckligt stort bagageutrymme.

LÄS ANDRA ”DEN HÄR SKA DU HA” HÄR!

Du har säkert kommit fram till samma bil som jag – det är en Polestar 2 man ska ha! Den har allt. Den är fyrhjulsdriven, läcker att titta på, får dra släp och är dessutom ­eldriven. En basutrustad Polestar 2 med dragkrok och vinterhjul kostar saftiga 8 457 kr/månad att privatleasa, men kom ihåg ­klimatbonusen. Den gör att man månad 7-36 kan dra bort 2 000 kronor från månadskostnaden. Men det blir nog ändå svårt att räkna hem totalekonomin, med allt inräknat kommer milkostnaden att bli hiskelig.

Nej, ut på blocket i stället och leta efter en bil som gör nästan precis samma sak som Polestar 2, till en bråkdel av kostnaden. Bland några alternativ sticker en Mini Countryman av första generation ut. Helst en Cooper S All4. Om du kör lika lite som jag ska du ha bensinmotor, inte dieseln. Den är inte alls lika snabb eller miljövänlig som Polestar 2, men är i alla fall fyrhjulsdriven, ser rolig ut och är gammal nog att redan ha gjort sitt största värdetapp. Billigast på blocket just nu är en ­årsmodell 2011 som har gått 10 000 mil och kostar 120 000 kronor. Få liknande modeller med lika få år på nacken kostar så lite. Om du är lite mer vågad än jag köper du den udda tvådörrarsmodellen Paceman i stället och kan då känna dig verkligt udda i trafiken.

PROVKÖRNING: Mini Countryman

…eller köp någon av dessa

659 000 kr. Foto: Polestar

Polestar 2

Den bil jag sett fram emot mest under 2020. Sportbilsprestanda, eldrift, dragkrok och fräck design. Tyvärr också dyr att köpa/leasa.

Cirka 240 000 kr. Foto: Glenn Lindberg

Volkswagen Golf R 2014-2019

En av de bästa Golfarna som har byggts. Vrålsnabb men bekväm. Vet inte om den kan utrustas med dragkrok. Bryr mig inte.

Cirka 190 000 kr. Foto: Patrik Lindgren

BMW i3 60 Ah

Bockar inte av en enda punkt på min kravlista, förutom att den är rolig och att jag vill ha en. Tidiga årsmodeller börjar bli mindre dyra.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!