Från och med juni i år ska alla Bentley Continental som säljs vara etanolkompatibla (E85). Detta gäller alltså alla tre karossversionerna av modellen – sedan, coupé och cabriolet.
Motorn som gärna dricker etanol i stället för bensin är den numera smått berömda V12-motorn på 6,0 liter som i konverterat tillstånd presenterades för första gången i Continental Supersports för ett år sedan. Supersports Cabriolet visades i Genève i år, även den sugen på etanol. Motorn klarar sig även på bensin, eller en mix av de båda bränsletyperna.
Bentley hävdar att minst halva deras årsproduktion 2010 kommer att bestå av så kallade flexfuel-bilar.
Endast tre Bentley-modeller kommer att undslippa etanolen, för tillfället. Dessa är lyxcoupén Brooklands, lyxcabben Azure samt helt ny Mulsanne som ersatt Arnage. Tillverkningen av Brooklands upphör senare i år och Mulsanne kommer så småningom att etanolkonverteras så kvar blir endast Azure som inte tål sprit (etanol).
Anledningen till att Bentley satsar stenhårt på etanol är att de har för avsikt att sänka sina koldioxidutsläpp med 15 procent till år 2012.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.