EU kände till fusk med utsläpp redan 2010

För allmänheten har fusk med kväveoxidutsläpp från bilar varit känt i knappt tio månader, det sedan Volkswagen ertappades med olaglig mjukvara i bilarna. För EU-kommissionen har utsläppsfusket varit känt i åtminstone sex år.

Det är tyska tidningen Der Spiegel som har kommit över interna dokument som visar att EU-kommissionen har känt till manipulation av utsläpp från bilar sedan 2010 eller ännu längre tillbaka.

Enligt dokumentationen ska EU-kommissionen ha varit missnöjd med att luftkvaliteten i EU-ländernas storstäder inte förbättrats trots hårdare utsläppsregler. Det ledde till att kommissionen riktade sitt fokus mot bilarna.

Därför började man mäta bilars utsläpp vid verkliga körförhållanden, inte i laboratorium som i den officiella EU-körcykeln. Då visade det sig att dieselbilars utsläpp av kväveoxider (NOx) var mycket högre än vid just laboratorietester. Detta upptäcktes 2007 och under 2008 fick EU-kommissionen vetskap om det.

Ett internbrev inom kommissionen slog fast att det fanns en differens mellan de utsläppsmängder som biltillverkarna redovisade och de mängder som de verklighetsbaserade testen gav. Slutsatsen i internbrevet var att det var vanligt bland biltillverkarna använda någon form av utsläppskontroll (alltså någon form av manipulation).

EU-kommissionen har meddelat att de inte kände till att det fanns manipulerande mjukvara i dieselbilars motorer.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!