071220-eu-tak-utsläpp

EU sätter tak för utsläppen

EU-kommissionen föreslår att nya bilar som säljs i Europa ska från 2012 inte släppa ut mer än 130 koldioxid per kilometer. Tillverkare som inte klarar gränsen ska bötfällas med 20 euro per gram koldioxid.

EU-kommissionen föreslår att EU inför stigande böter mot tillverkare som inte möter kraven på sänkta utsläpp från 2012. Böterna startar med 20 euro för varje gram över gränsen på 130 gram per kilometer. Den totala bötessumman fås fram genom att antalet gram multipliceras med antalet sålda bilar. Efter 2015 stiger bötesbeloppet till hela 95 euro per gram.

– Bilar har en betydande påverkan på klimatförändringen. För närvarande står bilar för tolv procent av EU:s totala utsläpp. De framsteg vi uppnår på andra områden tas ut av ökade utsläpp inom transportsektorn, säger miljökommissionären Stavros Dimas till Nyhetsbyrån Direkt.

Stavros Dimas säger dock att han helst ser att det inte ska behöva drivas in några böter alls. Han hoppas att industrin anpassar sig och att det nu finns starka incitament för dem att göra det. Alla biltillverkare som säljer bilar i Europa kommer att få specifika mål för att sänka utsläppen. För varje tillverkare räknas genomsnittet ut, så att stora bränsletörstiga bilar kompenseras av mindre och snåla. Med förslaget skapas även möjligheten för tillverkarna att köpslå med utsläppen. Mindre tillverkare som koncentrerar sig på bränsletörstiga bilar ska kunna gå samman med en större tillverkare för att på så sätt komma under gränsen.

EU beräknar att priset på en bil i genomsnitt kommer att höjas med 1 300 euro, motsvarande 12 500 kronor. Mindre bilar förväntas drabbas av en mindre prisökning. Stavros Dimas försäkrar dock att merpriset mer än väl kommer att kompenseras av de besparingar som görs under bilens livstid. Dimas tror att besparingarna kommer att uppgå till mer än det dubbla av prisökningen.

Förslaget har mötts av stark kritik från flera håll, till och med från EU-kommissionen själv. Bil Sweden kommenterar förslaget med att det är mycket negativt eftersom det inte tas någon hänsyn till vilka bränslen en bil använder. Därigenom äventyras den framgångsrika svenska miljöbilssatsningen. Bilar som drivs med alternativa, koldioxidneutrala bränslen ska enligt förslaget betala samma straffavgifter som bensinbilar.

Greenpeace menar att förslaget kommer att få motsatt effekt. Europeiska tillverkare kommer att få det mycket svårt att konkurrera med amerikanska och asiatiska tillverkare som inte tvingas ta samma hänsyn till miljön. Greenpeace menar därför att dörren öppnas på vid gavel för tunga och törstiga bilar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!