100825-euro ncap c4 ix35

Euro NCAP: Fyrtal i femmor

Nu presenterar Euro NCAP krockresultaten för de fyra senaste testade bilarna – Citroën C4, mildhybriden Honda CR-Z, Hyundai ix35 och Suzuki Swift. Alla klarade av högsta betyget fem stjärnor. Läs mer för att ta del av höjdpunkter och lågvattenmärken.

Det hör inte till vanligheterna, men denna gång fick alla bilar i en krocktestomgång hos Euro NCAP full pott. Fem stjärnor delades alltså ut till Citroën C4, Honda CR-Z, Hyundai ix35 och Suzuki Swift.

Nya Citroën C4 fick 90 av maximala 100 sett till vuxenskyddet. Vid frontkollision anses skyddet vara bra utan risk för passagerare och förare. Däremot är skyddet mot de åkandes bröstkorg och buk endast godkänt eller till och med svagt vid sidokollision eller kollision mot stolpe. Skyddet mot pisksnärtskador anses vara måttligt och C4 är därmed enda bilen i testomgången som inte anses bra på denna punkt.

I barnskyddet uppnådde C4 poänggraderingen 85 av maximala 100. Gällande detta delmoment fanns det inget att slå ned på, inte ens utmärkningen av passagerarkrockkuddens status om den är påslagen eller avstängd. I C4 syns statusen tydligt för föraren.

I fotgängarskyddet kom C4 upp i 43 av maximalt 100, svagast av bilarna i denna testomgång. Stötfångaren anses skydda gående bra. Däremot är huvens framkant en risk för fotgängarnas lårben samtidigt som huvens yta utgör en stor fara, speciellt för vuxna.

I delmomentet Safety Assist, det som innefattar bilens aktiva och passiva säkerhetssystem, nådde Citroën C4 upp till hela 97 av maximala 100 poäng. Med den siffran är C4 klart bäst av de fyra testade bilarna. En av förklaringarna till den höga poängutdelningen är C4:ans standardmonterade hastighetsbegränsare. Euro NCAP ger inte C4 poängavdrag för att modellen i sitt basutförande säljs med ESP (antisladd) som tillval på vissa marknader. På de flesta marknader är ESP standard på alla modellversioner.

Hondas nya mildhybrid med lite sportig touch, CR-Z, fick 93 av maximala 100 i vuxenskyddet. Enda plumpen för CR-Z i detta delmoment är vid kollision med stolpe. Här anses CR-Z ha ett okej skydd, inte mer. Pisksnärtskyddet rankas som bra.

I barnskyddet blev det 80 av 100 poäng för Honda CR-Z. Här finns det ingenting som Euro NCAP slår ned på. Däremot påpekar de att CR-Z har väldigt begränsat utrymme för säkerhetsanordningar för barn i baksätet då framstolarna är positionerade enligt Euro NCAP:s regler. Statusen för passagerarkrockkudden är tydlig för föraren.

I fotgängarskyddet kom Hondas lilla hybridbil upp 71 av 100 poäng, klart högst av de fyra testade bilarna. Här finns inte mycket som inte anses skydda bra. Det enda som man kan se som en nackdel är att resultatet av vuxna fotgängares islag i huven varierade mycket.

I delmomentet Safety Assist, det som innefattar bilens aktiva och passiva säkerhetssystem, kom CR-Z upp i höga 86 av 100 möjliga poäng. ESP finns på alla modellversioner på alla marknader och bältespåminnare finns på alla sittplatser i bilen. Poängen hade varit högre om bilen hade varit utrustad med hastighetsbegränsare.

Hyundais nya crossover ix35 fick samma poäng som Citroën C4 i vuxenskyddet, nämligen 90 av 100 möjliga. Skyddet vid frontkollision är bra, men däremot får bilen poängavdrag vid sidokollision och kollision med stolpe. Sidokrockgardinen vecklades inte ut helt vid testerna utan fastnade i stället i dörrstolpens panel vilket inte ger ett fullgott skydd. Skyddet mot bröstkorgen vid kollision med stolpe anses bara vara måttligt medan pisksnärtskyddet vid kollision bakifrån rankas som bra.

I barnskyddet nådde ix35 upp till 88 av maximala 100. Inga som helst plumpar i detta delmoment. Markeringen för föraren av passagerarkrockkuddens status är tydlig.

Sett till Safety Assist, bilens aktiva och passiva säkerhetssystem, fick Hyundai ix35 poängsättningen 71 av 100 möjliga. ESP är standard på alla modellversioner. Poängavdragen kom i stället på att bältespåminnare inte finns för baksätet samt att hastighetsbegränsare inte är tillgängligt på bilen.

Nya Suzuki Swift fick, av de fyra testade bilarna, högst betyg i vuxenskyddet – 94 av 100 möjliga poäng. Enda nedslagen i detta delmoment är att vid sidokollision är skyddet mot bröstkorgen endast okej och vid kollision med stolpe är skyddet mot samma kroppsdel måttligt. Pisksnärtskyddet vid kollisioner bakifrån rankas som bra.

I barnskyddet nådde nya Swift upp till 82 av maximala 100. Det stora poängavdraget här beror på att passagerarkrockkuddens status inte tydligt indikeras för föraren av bilen.

Swift nådde upp till dagens näst högsta betyg i fotgängarskyddet – 62 av 100 möjliga poäng. Huvens yta anses bra vid islagning, men bilens front fick noll poäng då den inte anses ge något skydd mot fotgängarnas ben.

I delmomentet Safety Assist, det som innefattar bilens aktiva och passiva säkerhetssystem, kom nya Swift upp i 71 av 100 möjliga. Poängavdragen baseras på att bältespåminnare inte finns för baksätet samt att hastighetsbegränsare inte är tillgängligt på bilen. ESP är standard på alla modellversioner på alla marknader.

För mer information kring respektive bils krocktestresultat hänvisas du till de externa länkarna nedan som leder dig till Euro NCAP:s webbsida.

Läs mer

Externa länkar

Citroën C4

Honda CR-Z

Hyundai ix35

Suzuki Swift

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr