Exagon Furtive-eGT

Exagon Furtive-eGT – fransk hybridsportbil

Internationella bilsalonger som den i Genève sätter strålkastarljuset på bilar vi aldrig annars skulle få upp ögonen för. En av dessa är franska Exagon Furtive-eGT laddhybrid med sportbilsprestanda, och skyhögt pris.

Orderböckerna är öppna! Det går nu bra att beställa en Exagon Furtive-eGT och få bilen levererad mot slutet av året, till det facila priset av 388 000 euro. Ni som inte redan har slängt er på telefonluren och slagit in landsnumret till Frankrike undrar förmodligen var Furtive-eGT är för bil. Så här ligger det till:

 Exagon Furtive-eGT premiärvisades redan förra året i Paris men då var det högst oklart hur mycket bilen skulle kosta, när den skulle sättas i produktion och om den lilla racingfirman Exagon över huvud taget skulle överleva. Det har de gjort och nu ska Furtive-eGT ut på vägarna. På pappret ser den mycket lovande ut.

 Furtive-eGT är en laddhybrid med räckviddsförlängare, det vill säga ett upplägg liknande Fisker Karma. Exagon köper in två elmotorer från Siemens till varje bil och monterar dem mellan bakhjulen. Tillsammans utvecklar de 402 hästkrafter och 516 newtonmeter i vridmoment. Motorerna får kraft från ett paket litiumjonbatterier som levereras av ett företag som heter Saft. Batterierna har en kapacitet på 53 kWh och väger totalt 450 kilo. Med fulladdade batterier kan Furtive-eGT köras 31 mil enbart på elektricitet men tack vare en liten bensinmotor som arbetar som räckviddsförlängare och aldrig driver direkt på hjulen är den maximala räckvidden drygt 73 mil.

 Furtive-eGT tycks inte vara någon avskalad och nedbantad snålbil, i likhet med Volkswagen XL1, Exagon ser i stället ut att ha satsat exklusivitet. Läderklädsel, ett exklusivt ljudsystem från Focal och ett infotainmentsystem utvecklat av Nokia ingår till exempel i standardutrustningen. Ändå väger bilen inte mer än 1 640 kilo. Det förklaras med att bilen bygger på en monocoquekonstruktion helt och hållet tillverkad i kolfiber. Låg vikt och hög effekt gör att Furtive-eGT kan ta sig från 0 till 100 km/h på bara 3,5 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad vid 250 km/h.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!