061024_volvo_xc70

EXKLUSIVA BILDER - Nya Volvo XC70!

Här är den! Redan nu kan Teknikens Värld visa bilder på nya Volvo XC70. Bilen ska inte börja säljas förrän 2008 men är som synes helt klar för leverans.

Det är över ett år kvar till säljstarten. Trots det har vi lyckats komma över världsexklusiva bilder på nästa generation av Volvo XC70. Skogsmulleversionen av Sveriges bäst säljande bil kommer i sin tredje generation skilja sig rejält från den vanliga kombiversionen. 

Fram finner vi stötfångarhörn i matt plast, ungefär som på XC90. Den svullna grillen med spretigt rutmönster utgör en effektiv blickfångare. Bilen på våra spionbilder har farthållare med radar som håller avståndet till framförvarande bil, det syns på den svarta klumpen till vänster om Volvo-emblemet. 

Dimljusen är nästa blickfång och framhävs tydligt tack vare inramning i silverfärgad plast. Silvret återkommer i en list längst ner som ska föra tankarna till en hasplåt, även om tilltaget i det här fallet bara är kosmetiskt. Innanför dimljusens ramar sitter även parkeringssensorer. 

En bil för människor med aktiv livsstil ska givetvis ha takrails. Lägg märke till hur dessa följer A-stolparna hela vägen ner till vindrutans nederkant. En fräck designdetalj.

Precis som på nuvarande XC70 har hjulhuskanterna breddats med mattsvart plast som binds samman längs nederdelen på dörrarna. För att lätta upp tillkommer tunna lister i aluminiumfinish att integreras längst ner på dörrarna. Backspeglarna hoppade av det mattsvarta plasttemat i samband med senaste uppdateringen av XC70. Även på nästa generation är doningarna lackade i karossfärgen och får givetvis integrerade blinkers. De ser hursomhelst ut att vara större än på kommande V70 – som du hittar på Bilspionen (sidan 20).

I dag har XC70 karossfärgade plastbitar i de bakre sidorutorna. Dessa fyller upp rutorna i fram- och nederkant, allt för att ytterligare särskilja bilen från V70. Någon motsvarighet till detta blir inte aktuellt men vad som är tydligt är att den kromlist som ramar in hela sidorutsarrangemanget på nya V70 inte appliceras på terrängversionen.

Som våra exklusiva bilder också visar är fälgarna unika för modellen, med XC-gravering på en av ekrarna.

Avslutningsvis är det aktern, där bara stötfångaren fått nytt stuk gentemot surrogatbilen. Det mattsvarta plastsjoket lättas även här upp av lite silverfärg. I detta fall som lister runt ett par reflexer och till en detalj som, lika kosmetiskt som fram, ska efterlikna en hasplåt. Något klistermärke med texten Cross Country ser det inte ut att finnas plats för. Avgasrören ligger helt dolda på den här bilen som enligt beteckningen är bestyckad med den nya raka sexcylindriga 3,2-litersmotorn. Om V8-versionen får synliga slutrör återstår att se.

Inredningen är tillsvidare okänd. Räkna emellertid med en instrumentering som hämtas mer eller mindre rakt av från S80/V70. Detaljer som extra handtag på kardantunneln och klädsel med grövre sömmar, som särskiljer XC70 i dag, är inte helt otänkbara.

På motorsidan kan vi räkna bort de minsta motorerna från V70-utbudet. 2,5T med 210 hästkrafter blir instegsmotor. Den får sällskap av sexan på 3,2 liter (238 hk) samt den Yamaha-byggda V8-motorn (315 hk) som givetvis redan nu är kopplat till fyrhjulsdrift i S80 och XC90. XC70 förlitar sig också på Haldex-systemet av senaste generationen. Den starkaste dieseln, på 185 hästkrafter, avrundar motorpaletten.

Ryktet om suv-trendens död är alltså betydligt överdrivet. Storebror XC90 säljer fortfarande skapligt bra. I registreringsstatistiken för september återfinns bilen på plats 38. Höjda bränslepriser medför dock att köparna vill ha mindre bilar och Volvo svarar med att lansera, förutom XC70, den helt nya modellen XC60. Det rör sig om en fullt terrängduglig bil, byggd på Land Rover Freelander II. Siktet är inställt på BMW X3. Nya XC70 vill i stället göra livet surt för Audi Allroad.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!