Foto: RM Auctions

Extremt sällsynt Ferrari 212 Inter Europa Vignale Coupé till salu

Vi brukar berätta för er nästa unika eller sällsynta bilar går upp till försäljning. Så även denna gång, men nu handlar det om något verkligt unikt, nämligen en Ferrari 212 Inter Europa Vignale Coupé från 1952.

Har du pengar som ligger på hög och som behöver spenderas får du här och nu ett tips på vad du ska investera dem i. För en investering lär det vara, trots att det rör sig om ett bilköp.

Den 14 mars ska en mycket sällsynt Ferrari gå upp på auktion i USA. Modellen det rör sig om är en 212 Inter Europa Vignale Coupé och den går under klubban via RM Auctions som på sin auktionssajt inte skriver ett jota om bilen. Men vi har grävt lite i dess historia och kommit fram till att den är renoverad på något vis. Åtminstone har den lackerats om eftersom taket från början var rött som resten av bilen.

Denna Ferrari 212 Inter Europa Vignale Coupé, som av RM Auctions benämns som 212 Europa Coupé by Vignale, importerades ny till USA av Luigi Chinetti Motors som sålde den till en herr Thomas Neelands i New York. De efterföljande dryga 30 åren såldes den kors och tvärs över USA innan den 1986 hamnade i Europa, först i Schweiz och därefter bland annat i Italien och Nederländerna.

Just detta exemplar, med chassinummer 0287 EU, rullade i Rom och Ferraris hemstad Maranello under märkets 50-årsjubileum och den har visats upp på diverse olika europeiska tävlingsbanor, bland annat Imola.

Foto: RM Auctions

När denna bil byggdes fungerade det som så att Ferrari byggde rullfärdiga chassin med motor som kunderna sedan kunde lämna in till valfri karosserifirma. Det vanligaste var att Pininfarina byggde karosserna och skapade interiören. Men i fallet med chassinummer 0287 EU var det Carozzeria Vignale som fick uppdraget. Hur många bröderna Vignales firma byggde av de totalt omkring 80 stycken 212:orna är osäkert, men speciellt många var det inte. Därmed är denna modellversion väldigt unik.

Under huven sitter självfallet en V12-motor. Men det är inget stor pjäs det handlar om. Cylindervolymen är endast 2,6 liter. Tänk vilka små kolvar som jobbar inne i cylinderloppen.

Med sina tre Weber-förgasare ger maskinen 170 hästkrafter som via en femväxlad manuell låda når bakhjulen.

Hur mycket denna Ferrari 212 Inter Europa Vignale Coupé kommer att gå för är högst ovisst. För fyra år sedan såldes en systerbil i risigt skick. Den gick för motsvarande 5,2 miljoner kronor. Men sedan dess har priserna skjutit i höjden något enormt när det kommer till klassiska och unika Ferrari-modeller. Så sent som i höstas såldes en Pininfarina-byggd 212 Europa Coupé för omkring 12-13 miljoner kronor, så frågan är om inte denna Vignale-byggda kärra kommer att toppa den prislappen. Till Vignale-bilens nackdel är utseendet. Den Pininfarina-byggda versionen är betydligt vackrare, men i samlarkretsar är udda utseende inget som avskräcker – snarare tvärtom.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!