090213-mazda-mx5-nya

Faceliftade Mazda MX-5 – rapport från provkörningen

En av bilvärldens mest omtyckta bilar – Mazda MX-5 – har ryckt upp sig med hjälp av en facelift på 20-årsdagen. Hans Hedberg har provat bilen och fastnar för det skarpare chassit och de rappare vägegenskaperna. Däremot lockar inte den nya sexstegade automatlådan.

Succémodellen Mazda MX-5 fyller 20 år i år, något som japanerna vill fira med att uppdatera sin lilla tvåsitsiga skapelse. Det är inte enbart 20-årsjubileumet som ligger bakom faceliften. Nuvarande generation av bilen har levt i tre år och uppdateringen ligger även till grund för att låta kärran leva i tre år till innan något nytt dyker upp.

Hans Hedberg var i går i Italien för en provkörning av den lilla rappa roadstern med tygsufflett i 2,0 Sport-utförande samt med fällbar hardtop i 1,8-litersutförande. Bortsett från större och hungrigare grill, större sidohåll där dimljusen är placerade, uppdaterade bakljus och ny fälgdesign så är de yttre synliga justeringarna försiktiga – de klassiska linjerna består helt enkelt.

Även om MX-5 är känd som en av marknadens skarpaste och styralterta bilar så har Mazda-folket jobbat på att förbättra bilens precision och väggrepp, något som senaste generationen har kritiserats (måttligt) för. Omfattande justeringar i hjulupphängningarna får uppdaterade MX-5 att kränga betydligt mindre. Dessutom har den öppna roadsterversionen fått hårdare fjädring medan coupémodellen behåller samma sättning som tidigare.

Tvålitersmaskinen som Hans kör har finslipats med nya kolvar, ventilfjädrar och omarbetat insug vilket ger ett härligare motorljud vid gaspådrag. Toppeffekten på 160 hästkrafter nås nu vid 7 000 r/min i stället för som tidigare 6 700 r/min. Varvtalsstoppet slår in vid hela 7 500 r/min – härligt.

Men hur är bilen att köra, Hans? Skiljer den sig från pre-faceliftversionen?

– Särskilt chassijusteringarna gör 2,0 Sport Roadster tokkul att köra. Fronten styr in som man vill och det går att trycka sig ur böjarna tack vare differentialbromsen och Bilstein-dämpare som är standard på 2,0 Sport. Närvarokänslan är naket ärlig.

Ljudet då, det ska vara förbättrat. Får man ståpäls?

– Ljudet ur de dubbla avgaspiporna låter nästan lika ärtigt som en twincam-Alfa från 1970-talet när vi rasar in och ut tunnlarna längs den kurviga kustvägen längs Amalfi-sträckan söder om Neapel. Underhållande vägar för ett körinstrument som MX-5 2,0 Sport. Så ja, ståpälskänslan finns där.

Hans Hedberg tar även en tur i 1,8-litersversionen med 126 hästkrafter, alltså oförändrat sedan tidigare. De färre hästarna och avsaknaden av differentialbroms gör körningen mindre lekfull. Då bilen är av coupéutförande med mindre hård fjädring kränger den mer än roadstern Hans rattade förut. Däremot är det tystare med taket uppfällt än tidigare. Ljudisoleringen har förbättrats vilket sänker vägbullret med 2,7 decibel. Ni som är uppmärksamma kanske tänker – 1,8 liter och Roadster Coupé? Jo, det är faktiskt så eftersom man kan beställa coupémodellen med den lilla motorn från och med i år. Mazda Motor Sverige tror det kan öka populariteten för modellen.

En annan nyhet sägs vara en sexstegat automatlåda med paddlar bakom ratten. Har du testat den?

– Activematic, som den heter, är inget för MX-5-entusiasten. Den är i stället till för att bredda köpgruppen. Att gå miste om den där typiska knycka-till-på-handleden-rörelsen förtar en hel del av upplevelsen med MX-5. Vänta i stället på dubbelkopplingslådan som kommer om två år. Activematic går bara att beställa till tvålitersmotorn och i en lite lyxigare look som lämpligt nog går under namnet Premium.

Uppdaterade Mazda MX-5 får prislappar som justerats uppåt en aning. 218 400 kronor startar 1,8-litersversionen på, vilket är 4 400 kronor mer än tidigare).

MX-5 2,0 Roadster Sport som Hans hade roligast i under provkörningen kostar från 280 800 kronor, en ökning med 12 900 kronor.

2,0 Premium Activematic kostar från 276 800 kronor.

Lägger man till 16 500 kronor får man sin MX-5 i Roadster Coupé-utförande.

Vilken version som är hans val känns en aning överflödigt att skriva, eller?

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!