090129-porsche-boxster-09

Faceliftade Porsche Boxster – nästan direkt från provkörningen

Hans Hedberg har precis lämnat Sicilien där han provkörde uppdaterade Porsche Boxster som ska särskiljas mer från takförsedda brodern Cayman. Förutom uppgraderat yttre har motorerna vässats en aning samtidigt som PDK introduceras för modellen.

17 grader, sol (förutom på bilderna) och öppen bil – låter som önskedrömmar för de flesta av oss under denna gråa årstid som vi just nu befinner oss i. Men för Hans Hedberg var det verklighet under några spänstiga dagar då han befann sig på Sicilien för att känna och klämma på nya Porsche Boxster som är inne på sitt trettonde år som modell.

Utseendemässigt handlar det om små detaljer för att förnya Boxster. Både front och akter har slimmats en aning samtidigt som strålkastarna och bakljusen har uppdaterats och moderniserats. På S-versionen har luftintagen svartlackerats vilket är tänkt att ge ett aggressivare utseende.

Det är främst under skalet på den mittmotoriserade vagnen som det har hänt grejer. På vanliga Boxster har sexans slagvolym borrats upp med två deciliter till totalt 2,9 liter. Effekten har fått en knuff uppåt med tio hästar vilket innebär totalt 255 hästkrafter. I övrigt är motorn intakt, alltså ingen direktinsprutning. Sexväxlad manuell låda är dessutom standard till modellversionen numera, inte femväxlad som tidigare.

Boxster S får däremot direktinsprutning precis som sina större syskon i 911-familjen. Motorvolymen har ökat till 3,4 liter, effekten till 310 hästkrafter och vridmomentet till 360 newtonmeter. En annan nyhet till Boxster S är att dubbelkopplingslådan PDK tagit plats i bilen och växlar här lika fint som i 911:orna. Tillsammans med Launch Control avverkar S-versionen 0-100 km/h på 5,2 sekunder medan toppfarten ligger på 274 km/h, en ökning med 10 km/h.

När Hans Hedberg rastar bilen på de kurviga vägarna på Siciliens västra sida imponeras han återigen av bilens träffsäkerhet och trygghet i böjarna. Tacka mittmotor-layouten och PASM (Porsche Active Suspension Management) för det. Sett till prislappen är denna Porsche Hans val alla dagar i veckan.

Är du spekulant på nya Boxster får du slanta upp från 509 000 kronor och vill du ha direktinsprutning och det andra som S-modellen erbjuder kostar det dig från 610 000 kronor. Mycket pengar, men bilen ger ungefär samma portion glädje som 911 Carrera som kostar nästan 400 000 kronor mer.

Läs hela provkörningen av "nya" Porsche Boxster i Teknikens Värld nummer 5/2009 som finns att köpa i butik eller här på teknikensvarld.se från och med den 12 februari.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!