090421-facken-åtgärdspak

Facken: Så ska bilindustrin räddas

En skrotpremie lik den i Tyskland måste införas i Sverige. Det skriver åtta fackliga ledare i en debattartikel i DN. Fackklubbarna på Saab och Volvo har enats om ett åtgärdspaket för att rädda den svenska fordonsindustrin och dess anställda.

 Om Sverige förlorar sin fordonsindustri blir följderna dramatiska. Det varnar fackledare på Saab och Volvo i en debattartikel i Dagens Nyheter. Fackledarna beräknar att 140 000 skulle beröras direkt i form av förlorad sysselsättning. Därtill skulle förlorade skatteintäkter innebära att gemensam välfärd som skola, vård och omsorg ligger i farozonen. För att förhindra detta föreslår fackledarna ett åtgärdspaket.

Den första föreslagna åtgärden är att införa en skrotningspremie lik den som under våren införts i Tyskland. Den tyska nybilsförsäljningen har fått ett rejält uppsving sedan bilägare har fått 2 500 euro i rabatt på en ny bil om de samtidigt skrotar en åtta år gammal eller äldre bil. Fackledarna vill att en svensk skrotpremie ska ge minst 15 000 kronor för en gammal bil. Den tyska skrotpremien har dock inte varit någon jättehjälp för de inhemska biltillverkarna. Den stora försäljningsökningen i Tyskland utgörs framförallt av mindre utländska bilar, Volkswagen och Opel är de tyska märken som uppges ha haft störst fördel av skrotpremien. De som lockas av den förmånliga skrotpremien är tydligen inte intresserade av att köpa stora och dyra bilar. Audi, BMW och Mercedes har det därför fortsatt kämpigt. Fackledarna på Saab och Volvo säger sig vara medvetna om att alla nya bilar inte kommer att vara Saab eller Volvo. De tror ändå att våra inhemska tillverkare kommer att gynnas mer än på någon annan marknad eftersom Saab och Volvo har en så pass betydande marknadsandel i Sverige.

Den andra föreslagna åtgärden är att införa ett extra avdrag på 15 000 kronor på förmånsvärdet för nya tjänstebilar som klassas som miljöbilar och dessutom uppfyller höga krav på säkerhet. Den tredje åtgärden är att tillåta företag att höja rabatter för anställda med minst 15 000 kronor till dem som köper en ny miljöbil utan beskattning för förmånen. Därtill vill fackledarna att fordonsskattebefrielsen för miljöbilar ska förlängas till tio år. Fackledarna på Saab och Volvo uppmanar dessutom regeringen att se till att de medel som avsatts för fordonsindustrin får verkan. Av de 28 miljarder kronor i stöd som avsattes i vintras har inte en enda krona betalats ut.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr