Foto: LAT Photographic

Falsk Hitler-reklam retar Mercedes

En grupp tyska filmstudenter har retat Mercedes med sitt bidrag till en reklamfilmstävling som delvis sponsrats av Mercedes. Filmen, som nu spridit sig snabbt på Internet, visar hur en ung Adolf Hitler blir överkörd av en Mercedes C-klass.

Det är en grupp studenter vid filmakademin i Ludwigsburg, Tyskland, som skapat filmen som väckt både debatt och irritation från Mercedes sida. Filmen, som är tänkt att göra reklam för Mercedes autobromssystem, visar en Mercedes C-klass som kör genom en österrikisk by. Adolf Hitlers hemby, ska det visa sig. Bilen bromsar in för några barn som leker på vägen, kör sedan vidare och kör över en pojke – Adolf Hitler. Filmen avslutas med texten att Mercedes autobromssystem ”upptäcker faror innan de dyker upp”.

Filmen, som är tänkt att delta i filmtävlingen First Steps (en tävling som är delvis sponsrad av Mercedes), har nu spridit sig snabbt över Internet. Mercedes själva är dock inte roade av filmen, trots flera markeringar i reklamen att den inte har något med företaget att göra. Man har i ett uttalande sagt att innehållet i filmen är ”opassande”.

Studenterna bakom filmen, Tobias Haase, Jan Mettler, Lydia Lohse och Gun Aydemir, har i en intervju med tidningen The Independent sagt att ”Mercedes gör bilar med teknik som förhindrar olyckor. Vi ville ställa frågan om vad som skulle hända om tekniken hade en själ.”

Filmen ser du nedan, men känner du dig känslig bör du förvarnas innan du trycker på play.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr