Rikspolisstyrelsen, RPS, anser att polisens motorcyklar används för lite och ställer nu krav på att utnyttjas i större utsträckning under hela mc-säsongen. Annars kostar verksamheten omotiverat mycket enligt RPS.
På grund av dessa tuffare krav har de flesta polismyndigheter minskat sitt stall med motorcyklar. På Gotland måste polisen för tillfället vara helt utan motorcyklar. Totalt parkeras omkring 45 polismotorcyklar för gott.
– Antalet mc-förare minskar bara med tio personer, säger Ulf Börjesson på Rikspolisstyrelsen, RPS, som tagit fram åtgärdsplanen för att göra polisens mc-verksamhet mer kostnadseffektiv.
Nu har alla polismyndigheter anpassat antalet motorcyklar efter hur mycket de har råd att använda dem. Inga motorcyklar ska längre stå parkerade i garagen när de kan vara ute på vägarna. Mc-förarna ska sitta i sadeln hela säsongen. Trots att både fordon och förare blir färre, tror inte Ulf Börjesson att allmänheten behöver sakna mc-poliserna.
– Körtimmarna blir nog ändå fler, totalt sett. Vi ska utnyttja motorcyklarna bättre och till fler uppgifter än idag, säger han.
Polismotorcyklar används huvudsakligen till trafikövervakning. Men det blir allt vanligare att mc-förarna kallas på utryckning eller till närpolisverksamhet.
Under 2008 ska RPS utvärdera mc-användningen inom utrycknings- och närpolisverksamheten och undersöka om motorcyklarna används där de bäst gör nytta.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.