080128-farthinder-miljö

Farthinder är miljöbovar

Det dyker upp allt fler farthinder/vägbulor på våra gator och vägar, inte minst i samband med cirkulationsplatser och 30-sträckor. Nu har brittiska Automobile Association bevisat att dessa är allt annat än bra för miljön.

The Automobile Association (skrivs och kallas oftast The AA) är en brittisk bilistförening som bildades redan 1905. De har nu testat farthindrens (vägbulor/gupp) påverkan av klimatet och kommit fram till att den är större än vad man kan tänka sig.

De körde en testbil en sträcka i konstant 48 km/h (30 mph) och fick då fram förbrukningssiffran 0,41 liter per mil. Sedan körde de samma sträcka men denna gång med farthinder utlagda med jämna mellanrum (ungefär som den kan se ut som värst på vissa vägsträckor). Inför varje farthinder var de tvungna att sakta ner för att efter hindret accelerera igen. Vad de upptäckte var att bränsleförbrukningen steg till 0,76 liter per mil samtidigt som koldioxidutsläppen ökade märkbart.

The Automobile Association upptäckte också att om man sänker en vägs hastighetsbegränsning från 48 km/h (30 mph – motsvarande vår 50-begränsning) till 32 km/h (20 mph – motsvarande vår 30-begränsning) ökade bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med tio procent.

Kan vara värt att fundera över... Farthinder är bra på många platser, till exempel i samband med skolområden, men användandet av dessa kanske man inte ska överdriva.

Känner du inte igen skyltarna på bilden ovan? Det är de två nya skyltarna som trädde i kraft den 1 juli 2007. ”Varning för farthinder” heter de kort och gott.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!