Höga halter av vägpartiklar föranledde Uppsala kommun att gå ut med en kampanj för minskad dubbdäcksanvändning. Hälsokampanjen är lovvärd, men det finns ett problem – dödlighetssiffran är feltolkad.
– Det är en teoretisk beräkning av riskerna från partikelutsläpp från flera lokala källor så som industri, vedeldning, bilavgaser och vägdamm. Dödligheten förutsätter att alla partiklar skulle vara lika farliga, vilket vi skriver inte är sannolikt, säger Bertil Forsberg, som är författare till den artikel var ifrån Uppsala kommun hämtat uppgiften om 1 800 döda.
Artikeln går ut på att ifrågasätta att alla partiklar betraktas som lika skadliga.
Inget pekar på att asfaltspartiklar är de dödligaste.
– Nej, det är snarare tvärtom. De grova partiklarna som dubbdäcken skapar ger astma- och luftvägsbesvär men det finns lite stöd för att just de kan påverka dödligheten. Andra, finare partiklar kan påverka dödligheten främst i hjärt- och kärlsjukdomar, säger Bertil Forsberg.
Läs mer i Teknikens Värld nummer 2.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.