080317-mindre-traf-sthlm

Fem procent mindre trafik med trängselskatt

Sedan trängselskatterna infördes har framkomligheten på flera infarter och innerstadsgator i Stockholm förbättrats markant. Det visar Stockholms stads årliga trafikräkning på utvalda vägar.

Säga vad man vill om trängselskatterna men de har i alla fall gjort sitt jobb, nämligen att minska trafiktrycket i Stockholms innerstad. Enligt Stockholms stads trafikräkning som görs i oktober varje år har trafiken minskat i stora delar av staden. På andra håll har den dock ökat. Det kan tyckas sent att publicera oktoberräkningen nu i mars, men först nu är resultatet färdiganalyserat och bearbetat i minsta detalj. Denna den senaste räkningen är extra intressant eftersom det är den första som genomförts sedan trängselskatterna införts i Stockholm.

Resultaten visar delvis det som tidigare trotts. Trafiken i södra länken har ökat med sju procent jämfört med oktober 2005. På Essingeleden ökade trafiken med fem procent, helt i linje med experternas förutsägelser, rapporterar Dagens Nyheter.

Vid betalstationerna har trafiken minskat med 18 procent sedan mätningarna i oktober 2005. Innerstadens trafik har minskat med fem procent. Därmed blir slutsatsen att de permanenta trängselskatterna inte har påverkat trafiken lika mycket som det försök som genomfördes våren 2006. Förklaringen är delvis att antalet miljöbilar som slipper att betala har ökat kraftigt. Av de bilar som passerade betalstationerna 2006 var endast tre procent miljöbilar, att jämföra med nio procent i oktober 2007. I februari i år har andelen växt till drygt tio procent. Man måste även räkna in den rådande högkonjunkturen och folkökningen, samtidigt som trängselskatterna blivit avdragsgilla.

De senaste oktobermätningarna visar att trafiken har minskat radikalt på vissa innerstadsgator. På Regeringsgatan har trafiken minskat med hela 24 procent, Torsgatan 20 procent och Sturegatan 15 procent. Samtidigt visar det sig att trycket på Strömbron ha ökat med hela 42 procent och på Vasabron med 16 procent. Detta kan dock förklaras med att Norrbro är under reparation.

 – I innerstaden betyder enskilda vägarbeten väldigt mycket för trafikflödena. Det kommer ju att byggas en hel del de närmaste åren. Det lär påverka trafiken väldigt mycket på många gator, säger Siamak Baradaran, trafikplanerare på Stockholms stads trafikkontor till Dagens Nyheter.

Trafikräkningen från oktober visar att framkomligheten har ökat även på de större gatorna. På Valhallavägen, Johanneshovsbron och Sankt Eriksgatan flyter trafiken på betydligt bättre, speciellt i rusningstrafik. Räkna dock med att trafiken kommer att stoppas upp rejält de närmaste åren, med stora byggprojekt som Norra länken och Citybanan.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!