På Frankfurtsalongen i september förra året visade Volkswagen en rad olika karossversioner av Up. Bland de mindre ”helcrazy” versionerna fanns Cross Up, en femdörrars bil med lite tuffare stötfångare och marginellt högre markfrigång. Stötfångarna och den högre fjädringen har till produktionsvarianten plockats bort. Med baksätet i uppfällt läge innebär det en lastvolym på 252 liter enligt VDA-norm och med sätet i nedfällt läge går det att få in 951 liter innan det blir fullt.
Vad gäller tekniken blir det inga nyheter i den större bilen, det enda som egentligen hänt är att baksätet blivit mer lättillgängligt. Det betyder att även den här versionen får den en liter stora trecylindriga på 60 alternativt 75 hästkrafter. Bränsleförbrukningen är som innan på 0,42 respektive 0,43 liter per mil.
Prismässigt vill Volkswagen lägga på 475 euro i Tyskland. Gäller samma påslag även för Sverige innebär det ett pris strax över 110 000 kronor för femdörrars Up. Femdörrars Up kommer till Sverige i slutet av maj.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.