081109-scuderia-spider-16m

Ferrari 430 Scuderia Spider 16M – vind i håret i 315 km/h

Nu är den officiell – bilen som säger emot sig själv. För vad är egentligen mer motsägelsefullt än en hårdbantad banracingbil som F430 Scuderia – i cabrioletversion.

Det blev Lewis Hamilton som till slut drog det längsta strået i Formel 1-cirkusen. Konstruktörsmästerskapet var det dock värsta konkurrenten Ferrari som tog hem. Och det tänker man naturligtvis inte låta passera omärkt. För att fira den 16:e konstruktörstiteln lanseras Ferrari 430 Scuderia Spider 16M.

Scuderia Spider 16M är utan tvekan den snabbaste öppna Ferrarin runt Fiorano-banan någonsin. Motorn är densamma som i ”vanliga” 430 Scuderia. En motor av den här sorten förtjänar dock att beskrivas igen. I mitten av bilen, strax bakom förarens och passagerarens ryggstöd, sitter den 4,3 liter stora V8-motorn som ger ifrån sig 510 hästkrafter vid 8 500 r/min och 470 Nm vid 5 250 r/min. Varvtalsstoppet träder in vid 8 640 r/min. Med en torrvikt på 1 340 kilo är Scuderia Spider 16M 80 kilo lättare än F430 Spider, men 90 kilo tyngre än takförsedda 430 Scuderia. Vikt/effekt-förhållandet blir ändå imponerande 2,6 kg/hk. Accelerationen 0-100 km/h uppges gå på 3,7 sekunder, tiondelen långsammare än coupéversionen. Toppfarten anges till 315 km/h, 5 km/h långsammare än coupén. Bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen är enligt Ferrari 1,57 liter per mil och 360 g/km – mycket i förhållande till en vanlig bil. Men ytterst lite sett till den körglädje som fås ut.

Endast 499 exemplar av Scuderia Spider 16M ska byggas, och alla kommer att bli unika. En liten plakett ovanpå mittkonsolen visar precis hur speciell bilen man sitter i är. En rullbur klädd i ett yttre skal av kolfiber skyddar de åkande vid en eventuell rundslagning. De lyckliga köparna får dessutom en specialtillverkad Ferrari iPod Touch, inklusive skräddarsydd förvaringsplats för densamma.

Hur härlig Ferrari 430 Scuderia Spider 16M än är måste man fråga sig vem som behöver den. Den som är ute efter den ultimata banracingbilen föredrar förmodligen den täckta varianten, och den som vill ha en öppen Ferrari att glida på stan med behöver inte den extra kraften och den bantade vikten. Svaret på vem som behöver den blir troligen: den som redan har alla andra Ferrari-modeller och därför även måste ha den senaste.

Läs mer

Provkörningar

TV-TV

Bankalaset 2008

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!