100323-ferrari 458 italia

Ferrari 458 Italia – direktrapport från provkörningen

Ferrari har släppt en ny drömbil att dregla efter – 458 Italia. Teknikens Världs chefredaktör Daniel Frodin är just nu i Ferraris hemstad Maranello för en första provkörning. Vi slår honom en signal och möts av lyrisk röst som har mycket gott att säga om supersportbilen.

Buongiorno signore Frodin! Du är i Maranello för en drömprovkörning?

 – Det har visat sig vara det, för helsicke vilken bil Ferrari 458 Italia är!

Berätta…

– Ja, vi tar det kvickt, för jag måste ut och köra igen. Man vill bara ha mer!

Bilen är helt otrolig. V8-motorn är brutal med sina 570 hästkrafter. Rör på gasen och bilen sticker iväg så fruktansvärt snabbt. Man är uppe i 100 km/h på 3,4 sekunder och sedan bara fortsätter den. Finns ingen hejd. När det blir kurvigt är den en dröm att ratta. Chassit är så välbalanserat och allt känns så neutralt. En viss grad av överstyrning ibland men någon understyrning skulle jag vilja påstå finns inte alls. Oerhört direktstyrd, har nog aldrig upplevt något liknande tidigare. Det här är nog bland det närmaste man kan komma en Formel 1-bil, men ändå känns det så tryggt när man kör på. Greppet är fantastiskt, 295/35-sulorna bak fäster riktigt bra. Växellådan som är av dubbelkopplingstyp och sjustegad, en vidareutvecklad version av den i California, är blixtsnabb. Via Manettino-vredet på ratten kan man ställa in i fem olika lägen. Allt för att vässa fjädringen, gasresponsen, växlingarna, antispinn och antisladd. Säkerhetsfunktionerna kan stängas av helt och det går att ha ännu roligare med bilen, för den som vågar.

Det låter som en riktig supersportbil för mig. Hur står den sig mot sin företrädare F430?

– Det går inte att jämföra. 458 Italia är bättre på varje punkt. Det välbalanserade och stabila chassit är den största skillnaden. Och så är den så mycket snabbare genom kurvorna. F430 är en bra supersportbil men har inget att hämta mot 458 Italia.

Och jämfört med konkurrenterna? Låt oss säga Porsche 911 GT2 som är en potent bil.

– Jämförelsen haltar lite eftersom Porschen har turbo, det har inte Ferrarin. Men de är ganska likvärdiga som supersportbilar även om jag håller Ferrarin som den främsta av de båda. Ferrarin är dock snabbare än både GT2 och GT3 RS och så är den lättare att köra hårt med. 458 Italia känns så genomtänkt, men så har Ferrari också lagt ned oerhört mycket tid för att få den komplett. De säger att modellen ska leva i tio år och under dessa tio år ska den hålla konkurrenterna stången, oavsett vad de kommer med.

En annan aspekt är komforten. 458 Italia är en bil man kan leva med vardagligt, väldigt enkel i handhavandet. Vill man så är det bara att köra i automatläget på lådan och köra den som en vanlig Skoda med DSG-låda. Bekvämt och avkopplande. När man sedan vill busa till det lite är det bara att lägga den i manuellt läge och växla med paddlarna bakom rattkransen. Paddlarna förresten, de är större än i F430 och lättare att handskas med.

På tal om ratten, den är ju lite speciell. Berätta…

– Allt sitter på ratten, och då menar jag allt. Det finns inte ens spakar för blinkers och vindrutetorkare. Allt sköts via knappar och det fungerar faktiskt ganska enkelt, man lär sig efter en stund. Det känns i alla fall väldigt mycket Formel 1.

Finns det inget dåligt med bilen?

– Hmmm… det skulle i så fall vara att man sitter lite väl högt i sätet. Jag är visserligen över medellängd, men jag skulle påstå att det gäller generellt oavsett förarlängd.

Till artikeln med direktrapporten har vi en kort film där man får se 458 Italia dra på och höra ljudet från V8:an. Det låter ljuvligt. Men hur är det i verkligheten?

– Kan lova dig att det låter dubbelt så bra i verkligheten. Minst!

När kommer Ferrari 458 Italia till Sverige och vad kostar den?

– Man har kunnat beställa bilen under en period nu och i Sverige har det beställts 50 stycken. 30 av dessa levereras i år, med start i sommar. 214 935 euro är det svenska priset inklusive moms. Det motsvarar 2,1 miljoner kronor. Vill man ligga på topp så kostar det.

Något sista du vill tillägga?

– Det finns ingen mer ultimat bil på marknaden i dag.

Ladda ner flash för att
   använda tvspelaren.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!