090828-458italia-nyabilder Foto: 2009 © Ferrari S.p.A.

Ferrari 458 Italia – inifrån och ut

Äntligen får vi se fler bilder på den nya skönheten från Maranello. Ferrari har släppt flera nya bilder som bland annat visar den radikalt omgjorda och spakfria interiören.

Ferrari var lite snåla när de visade sin senaste bil tidigare i somras. Vi ville ju se mer än bara fem bilder när det gällde F430:s efterträdare. Vi trodde att vi skulle behöva vänta ända till Frankfurtsalongen i september innan vi skulle få se mer av Ferrari 458 Italia . Ferrari visar sig dock vara bussiga och har nu släppt fler bilder och några videoklipp som berättar mer om det senaste tillskottet till Maranello-familjen.

Det är främst interiörbilderna som väcker vårt intresse. Nu får vi äntligen en bättre glimt av den helt nya och som synes radikalt omdesignade interiören. Ferrari tar begreppet ”förarorienterad layout” till en helt ny nivå med 458 Italia. Någon mittkonsol finns överhuvudtaget inte, inte heller några spakar. Ferrari säger sig ha haft som mål att avsevärt förbättra kontakten mellan förare och bil. Det innebär bland annat att alla spakar är borttagna. De enda spakliknande föremålen i interiören är växelpaddlarna som har gjorts större för att vara lättare att komma åt. Körriktningsvisare, helljus, vindrutetorkare och andra funktioner som normalt sköts via spakar monterade på rattstången kontrolleras i 458 Italia i stället med knappar på ratten. Självklart finns även det numera klassiska Manettino-vredet som ställer in fjädringens hårdhet, styrningens och gaspedalens känslighet med mera. De knappar som inte får plats på ratten sitter på små konsoler till höger och vänster om ratten. Till höger sitter knappar som kontrollerar navigation, backkamera, stereo och andra multimediafunktioner. Till vänster om ratten finns knappar för farthållare (extrautrustning) och färddator.

Sedan tidigare vet vi att det är en helt nyutvecklad V8-motor på 4,5 liter som glimrar under den genomskinliga motorhuven. 570 hästkrafter vid 9 000 r/min och 540 Nm vid 6 000 r/min gör 458 Italia till den mest varvvilliga Ferrarin hittills. 0-100 km/h på 3,4 sekunder gör den även till den snabbaste, bortsett från den rullande testbänken FXX. Läs mer om 458 Italia här eller via länkarna nedan.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!