100408-Ferrari 599 GTO

Ferrari 599 GTO – Maranellos snabbaste

Nu har Ferrari valt att berätta lite mer om deras snabbaste gatbil någonsin – 599 GTO. Bilen har diskuterats intensivt de senaste veckorna, men nu får vi svart på vitt att V12-motor på 670 hk skickar 1,5-tonsbilen från noll till 100 km/h på 3,35 sekunder.

Utvecklarna vid Ferrari i Maranello ligger inte på latsidan. Först kom plåtcabben California och för inte alls länge sedan var det dags för F430-arvtagaren 458 Italia. Nu presenterar de ytterligare en ny modell, dock baserad på en befintlig. Ferrari 599 GTO är en Ferrari 599 GTB Fiorano men med en hel del speciallösningar som annars mest syns på tävlingsbilar. Bilen härstammar från den experimentbil som visades upp på Genèvesalongen förra året – 599XX.

Jämfört med 599 GTB Fiorano är 599 GTO (Gran Turismo Omologata) lättad med 84 kilo från 1 579 till 1 495 kilo – sett till torrvikten. Detta har åstadkommits genom att använda lätta material i större utsträckning än vanligt. Flera av viktreduceringslösningarna är hämtade direkt från Formel 1-bilarna. Karossen är tunnare än normalt, så även glasytorna. Bromsar, transmission och avgassystem har också genomgått bantning med hjälp av inblandning från olika lättmetaller. Tack vare viktminskningen når 599 GTO upp till ett vikt/effekt-förhållande på 2,23 kilo/hästkraft.

Motorn i Ferrari 599 GTO är hämtad direkt från icke gatlegala 599XX men har homologiserats för att möta kraven hos en gatlegal bil – bland annat Euro 5-normen. Motorn är en 12-cylindrig best på sex liter med en vinkel på 65 grader mellan cylinderbankarna. Den knuffar ut 670 hästkrafter vid ett varvtal på 8 250 r/min och 620 newtonmeter vid 6 500 r/min. Det är alltså 50 hästkrafter extra utöver det motorn (densamma i grunden) i 599 GTB Fiorano mäktar med. Ferrari lovar att det finns tryck hela vägen upp till rödmarkeringen som börjar i trakterna då maxvridet infinner sig. Motorljudet sägs verkligen rimma med bilens prestandasiffror och Ferraris tekniker har noggrant optimerat ljudkulissen inuti bilen som en perfekt balans mellan det som uppstår vid insuget och det som uppstår vid de fyra ändpiporna. Tack vare samma optimering av växellådan som hos 599XX fyras växlingarna av på 60 millisekunder vilket kan jämföras med 100 millisekunder för 599 GTB Fiorano.

Denna kraftfulla drivlinekonfiguration i symbios med det lättade chassit och karossen gör 599 GTO till den snabbaste gatbilen Ferrari någonsin byggt. Med 0-100 km/h på 3,35 sekunder är den fem hundradelar snabbare än 458 Italia som i sin tur är ett par tiondelar snabbare än klassikern Enzo. Men 599 GTO rår inte på Ferrari FXX som är cirka halvsekunden snabbare, men så är den tyvärr inte laglig för gatbruk.

Toppfarten för Ferraris nya 599 ligger på 335 km/h. Eller ja, strax över 335 km/h till och med.

Förbrukningen ligger på 1,75 liter per mil och utsläppen på 411 gram per kilometer. Dessa värden är faktiskt lägre än för 599 GTB Fiorano (1,79 l/mil och 415 g/km) trots högre effekt och bättre prestanda.

Förutom viktreducering och mer muskulös motor har ingenjörerna i Maranello jobbat hårt på att vässa chassit för perfektion, bland annat ska understyrningen ha trollats bort i princip helt och hållet. Chassit och elektroniken för stabilitet och kontroll har ställts in på ett sätt som man aldrig tidigare vågat på en gatbil. Systemen är kalibrerade för att bilen ska kunna ligga precis på gränsen. Detta sägs göra den oerhört snabb på bana och 599 GTO har avverkat hemmabanan Fiorano på 1 minut och 24 sekunder vilket är samma tid som för 430 Scuderia. Enzo fixar banan nio tiondelar långsammare, 458 Italia en sekund långsammare och vanliga 599 GTB Fiorano behöver hela 2,5 sekunder extra på sig.

Aerodynamiken är ett annat område där 599 GTO står i en egen klass för sig själv jämfört med Ferraris andra gatbilar. Karossen med den nya lägre frontspoilern och den bakre diffusorn samt underredet har setts över för optimerat luftflöde och flera av detaljerna är hämtade direkt från Formel 1-bilarna. 599 GTO genererar kraftfulla 144 kilos marktryck vid 200 km/h, vilket är knappt hälften mot vad experimentbilen 599XX lyckades med.

En intressant detalj för att reducera luftmotståndet är de extra skivor som sitter utanför bromsskivorna. Dessa extraskivor ser till att den varmluft som genereras runt bromsarna trycks ut ur hjulhuset för att sedan lägga sig så tätt inpå karossen som möjligt. Detta minskar luftmotståndet samtidigt som det kylar av bromsarna på ett mer effektivt sätt. Bromsskivorna är kolfiberkeramiska och hela bromssystemet väger mindre än normalt. ABS-systemet är racekalibrerat för att tillåta senare inbromsningar och därmed ge snabbare varvtider. Att stoppa 599 GTO i 100 km/h kräver endast 32,5 meter.

Utanför bromsarna sitter 20-tums lättmetallfälgar runt om. Fram mäter de 9,5 tum på bredden och bak 11,5 tum. Dessa är skodda med 285/30-däck fram och 315/35-däck bak. Som du säkert lägger märke till är skillnaden mellan däckbredden fram och bak betydligt mindre än normalt. Detta säger Ferrari hjälper till att plocka bort stora delar av bilens understyrning som alltså nästan är obefintlig.

Inuti bilen finns några speciallösningar unika för 599 GTO. Man har lagt stor vikt vid att få kommunikationen mellan bil och förare så optimal som möjligt – effektivt men med så få störningsmoment som möjligt, som de själva uttrycker det. Manettino-vredet har ändrats genom att man tagit bort läget Ice och ersatt det med CT-Off (antisladd av) för rejäl buskörning – eller total kontroll om man så vill.

Kolfiberväxelpaddlarna bakom ratten är förlängda för enklare användning vid höga hastigheter. En virtuell racemekaniker är också alltid ombord tack vare att 599 GTO är utrustad med Virtual Race Engineer som hela tiden uppmärksammar föraren på bilens status.

Några få exklusivt utvalda Ferrari-kunder kommer att få avnjuta 599 GTO på en liten visning i Modena den 14 april. Därefter är det världspremiär på bilsalongen i Peking senare samma månad.

Ett endaste aber finns med bilen för de som har gott om pengar – 599 GTO ska endast tillverkas i 599 exemplar. Snacka om att det kommer bli huggsexa om de få exemplaren.

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!