090427-ferrari-599xx

Ferrari 599XX – nytt testlaboratorium

På förra månadens bilsalong i Genève visade Ferrari sin nya testbänk 599XX. Italienarna var dock snåla på bilder och information. Nu släpper de på barriärerna och låter oss njuta fullt ut av uppföljaren till FXX.

På Genèvesalongen gavs vi en försmak på Ferrari 599XX –  Ferraris nya testbänk. Vi fick inte veta mycket mer än att bilen baseras på 599 GTB och ska användas för att testa nya tekniklösningar. Precis som föregångaren FXX ska 599XX köras av speciellt utvalda kunder på bana i samband med speciella evenemang som arrangeras av Ferrari under 2010 och 2011.

599XX är som sagt i grunden en vanlig 599 GTB, även skillnaderna är förmodligen fler än likheterna. V12-motorn är densamma, men Ferraris ingenjörer har lagt ned många timmar på att optimera förbränningskamrarna, insugssystemet och avgassystemet. Och mycket mer än så förstås. Ferrari vill dessvärre inte avslöja exakt allt de har gjort med bilen. Effekten har pumpats upp från 620 till 700 hästkrafter. Motorn vill dock varvas hårt. Maxeffekten nås först vid 9 000 r/min. Motorn ska dessutom ha blivit avsevärt lättare, bland annat tack vare en ny vevaxel. Växellådan har optimerats och växlingarna ska numera ta inte mer än 60 millisekunder, vilket kan jämföras med 100 millisekunder i vanliga 599 GTB. 

Som bilderna visar ser 599XX inte riktigt ut som en vanlig 599 GTB. Mycket möda har lagts på att förbättra aerodynamiken. Detta har framförallt resulterat i att marktrycket är hela 280 kilo i 200 km/h och 630 kilo i 300 km/h. En annan intressant detalj är de täckta bromsskivorna, eller ”wheel donuts”, som både förbättrar aerodynamiken och bidrar till bättre kylning av bromsarna. 

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!