Ferrari bekräftar V12-hybrid

Framtidens Ferrari kommer att komma med hybridmotorer för att sänka företagets koldioxidutsläpp, bekräftar Ferrari-chefen Amedeo Felisa som också överväger sexcylindriga motorer.

I slutet av december 2007 kom ett EU-beslut som bestämde att ingen biltillverkare får ha genomsnittliga utsläpp på över 130 gram koldioxid per kilometer över modellserien. Oturligt nog för Ferrari hör inte någon av bilarna man bygger till kategorin miljöbilar, vilket fått ingenjörerna att överväga bland annat KERS-teknik från Formel 1 även till sina bilar för gatan.

 – Vi kommer ta fram ny teknologi som är där först och främst för att göra våra bilar lite grönare försäkra att vi kan behålla vår produkt där den är vad gäller koldioxid, säger Ferraris vd Amedeo Felisa till brittiska Autocar.

 Felisa öppnar för att införa tekniken på alla bilar i Ferraris modellserie, men menar att det är för tidigt att säga när. Den första Ferrarin med hybriddrivlina var konceptbilen HY-KERS som kom för två år sedan. Enligt Amedeo Felisa är sexcylindriga motorer också något som övervägs vid fabriken i Maranello.

 – Varför inte? Det kanske ligger i framtiden men det är uppenbart att folk ändrat uppfattning, till och med i USA där åtta cylindrar fram till för några år sedan var minimum är det tydligt att folk ändrat inställning.

 Den första bilen som väntas få det nya systemet är nästa generation Enzo, som förutom mittmonterad V12 på 800 hästkrafter får en 120 hästkrafter stark elmotor till en totaleffekt på 920 hästkrafter. Ersättaren med arbetsnamnet F70 väntas bli klar till slutet av 2012, och blir då Ferraris snabbaste och starkaste bil någonsin.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!