Anledningen till att Ferrari börjar med motorer med direktinsprutning är att de vill få sina bilar mer miljövänliga. Med direktinsprutning ökar motorernas effekt med i genomsnitt tio procent samtidigt som utsläppen enligt uppgifter sänks med minst 40 procent. Bränsleförbrukningen gynnas också.
Ferrari tittade på Audis bilar som exempel på direktinsprutning. Tillsammans med Bosch utvecklar de sitt direktinsprutningssystem, precis som Audi gjorde vid utvecklingen av FSI-motorerna.
– Vi tittade på Audi eftersom de har lagt ner mycket tid på sitt system och för att de använder det på många olika motorer, säger Roberto Fedeli, teknisk chef på Ferrari.
Enligt vad tidningen Autocar erfar så måste Ferrari modifiera sina motorer rejält för att fungera med direktinsprutningen. Det enda som kvarstår orört är cylindervolym och motorblock. Bland annat måste insprutningselektronik, kamaxeldrivning och cylinderhuvud göras om, bara för att nämna några detaljer.
Med direktinsprutning i Ferraris motorer förväntas utsläppen av koldioxid sjunka avsevärt – från dagens ungefärliga 400 gram per kilometer till runt 250. En rejäl skillnad, men långt ifrån de lagkrav som EU troligtvis sätter upp för 2012 – 130 gram per kilometer.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.