Foto: Ferrari

Ferrari fruktar inte EU:s förbränningsförbud

Ferraris styrelseordförande och vd John Elkann säger att han välkomnar en lagstiftning där traditionella motorer fasas ut till förmån för elektrifierade motsvarigheter. Elkann menar att det i stället är en stor möjlighet för företaget som nu tillåts tillverka ”ännu mer unika produkter”.

EU-kommisionen lämnade tidigare i somras ett, i vissas ögon, kontroversiellt förslag om att förbjuda försäljning av allt annat än nollutsläppsbilar från 2035. Ett förslag som nu ser ut att passera, vilket man kanske skulle tro att skulle skrämma slag på ett märke som Ferrari som givetvis är känt för att tillverka, låt oss säga, annat än miljöbilar.

Men icke. Ferraris vd och styrelseordförande John Elkann ser snarare ett förbud som något positivt för företaget.

– Vi välkomnar lagstiftningen. Möjligheterna som kommer med elektrifiering, elektronik och annan teknik kommer att tillåta oss att göra ännu mer distinkta och unika produkter, säger han, till Reuters.

Elkann ska lämna över vd-posten till teknikindustriveteranen Benedetto Vigna den 1 september och en av Vignas första uppgifter blir att bilda nya partnerskap för att bistå skiftet till den elektriska eran.

– Vi tror att inom industrin, och ännu viktigare, utanför vår industri, så kommer vi tjäna mycket på olika partnerskap och gemensamma program, säger John Elkann.

Ferrari presenterade sin första laddhybrid för två år sedan när SF90 Stradale såg dagens ljus. Tidigare i år kom nästa hybrid när Ferrari 269 GTB presenterades. Nästa år är företagets första suv kallad Purosangue är beräknad att anlända – och även den kommer att finnas tillgänglig i laddhybrid-utförande. 

Det italienska sportmärkets första helt eldrivna bil kommer dock dröja till 2025. Rent ekonomiskt mår man väl. Företaget tredubblade vinsten under årets andra kvartal och man sålde dubbelt så många bilar som man gjorde under samma period under föregående år.  Ferrari är nu tillbaka på samma siffror som före covid-19:s utbrott.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!