060303_ferrari_vinst

Ferrari går bättre och bättre

Ferrari (utan Maserati) bara ökar sina framgångar. 2005 ökade inkomster, vinst och försäljning.

Vinsten på 1 289 miljoner euro, ungefär 12 miljarder kronor, är ett resultat av deras största affärsverksamheter, vanliga bilar, tävlingsbilar och märkesutveckling. Ökningen på nästan 10 procent kan till stor del tillskrivas framgångarna med F430 och 612 Scaglietti men även märkets två begränsat tillverkade modeller, Superamerica och FXX.

Totalt sålde Ferrari 5409 bilar i hela världen, 8,7 procent fler än året innan. I Kina dubblades försäljningen. I mellanöstern ökade den med drygt 40 procent och med 35,5 procent  i sydamerika. 

Nästan en femtedel av vinsten spenderade Ferrari på investering och utveckling av icke F1-bilar.

Ferraris president, Luca di Montezemolo, kallar 2005 för ett fantastiskt år.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr