Ferrari har världens bästa motor – igen

Ferraris 3,9-litersåtta har gjort det igen, alltså erövrat titeln ”världens bästa motor”. Maskinen som sätter fart på Maranellos 488-serie knäckte motståndet – rejält.

Varje år sedan 1999 har brittiska UKi Media & Events (tidigare UKIP Media & Events) i symbios med en jury bestående av biljournalister från runt om i världen utsett världens bästa motorer i olika klasser varav en motor får stå lite extra i rampljuset då den klassas som bättre än alla andra. ”International Engine of the Year” kallas utmärkelsen som sedan 2016 får draghjälp från Teknikens Värld i form av Hans Hedberg. Hans är med andra ord en i den 68 personer starka juryn.

I årets upplaga av utmärkelsen krossade Ferrari allt motstånd. Deras 3,9-liters V8 som vi finner i 488 GTB, 488 Spider och sprillans nya 488 Pista lyckades locka till sig 486 jurypoäng, långt bättre än närmaste konkurrent som är Porsches sexcylindriga turbomaskin som hittas i flertalet 911-varianter. Porsche-motorn kom upp i 198 poäng. På tredje plats hamnade ännu en Ferrari-motor, nämligen deras V12:a på 6,5 liter som finns i Ferrari 812 Superfast. Den nådde upp till 158 poäng, nio fler än fyran som alltså missade en pallplats med en hårsmån. Fyran är Teslas elektriska drivlina.

Hans Hedberg har fått smaka på Ferraris hyllade och turbomatade V8 flertalet gånger, både i 670- och 720-hästarsutförande. Kraften i den imponerar på Hans, likaså ljudet som är som gjort för motoröron.

Vill du läsa mer om motorn i 720-hästarsutförande kan du ta del av Hans Hedbergs intervju med Gianfranco Ferrari som är Ferraris utvecklingschef med ansvar för motorer och drivlinor.

Det är alltså tredje gången som denna Ferrari-motor lyckas bäst i ”International Engine of the Year”. Den vann även 2017 och 2016. Till i år har maskinen vässats med ytterligare 50 hästkrafter i 488 Pista, en bil som Hans Hedberg exklusivt var nere och körde på Fiorano nyligen. Den provkörningen, inklusive film, kan du ta del av här.

Här följer vinnarna i samtliga kategorier:

Årets motor 2018

Ferrari 3,9 turbo (V8, bensin)

Årets motor 2018 med cylindervolym under 1,0 liter

Volkswagen 1,0 turbo (R3, bensin)

Årets motor 2018 med cylindervolym mellan 1,0 och 1,4 liter

PSA Peugeot Citroën Opel 1,2 turbo (R3, bensin)

Årets motor 2018 med cylindervolym mellan 1,4 och 1,8 liter

BMW 1,5 liter turbo hybrid (R3, bensin plus el)

Årets motor 2018 med cylindervolym mellan 1,8 och 2,0 liter

Porsche 2,0 turbo (B4, bensin)

Årets motor 2018 med cylindervolym mellan 2,0 och 2,5 liter

Audi 2,5 turbo (R5, bensin)

Årets motor 2018 med cylindervolym mellan 2,5 och 3,0 liter

Porsche 3,0 turbo (B6, bensin)

Årets motor 2018 med cylindervolym mellan 3,0 och 4,0 liter

Ferrari 3,9 turbo (V8, bensin)

Årets motor 2018 med cylindervolym över 4,0 liter

Ferrari 6,5 (V12, bensin)

Årets nya motor 2018

Ferrari 6,5 (V12, bensin)

Årets gröna motor 2018

Tesla Model S, Model X och Model 3 (el)

Årets elektriska motor 2018

Tesla Model S, Model X och Model 3 (el)

Årets prestandamotor 2018

Ferrari 3,9 turbo (V8, bensin)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr